• Hkat

Byta fotbollslag redan som 12-åring?

Hej alla idrottsföräldrar, 

Vi är en familj med son 12 år som spelar fotboll och en pappa som är tränare. Laget finns på cykelavstånd där vi bor. På senare tid har laget inte fungerat bra och arbetsbelastningen har varit väldigt hög för pappan och fotbollsmässigt har det inte varit optimalt för sonen. Han utvecklas inte som han önskar och vi gör absolut inte någon elitsatsning här ska ni veta utan vill bara att han ska få utmaning på sin nivå. Sen skiter vi fullständigt i vilken den nivån är. Socialt är laget toppen för sonen som hänger med kompisar innan och efter träning, åker på läger och cuper med mera.

Nu har det öppnat upp sig en plats i ett annat lag. Dit behöver vi åka bil. Vi förväntar oss att det arbetsbelastningsmässigt blir bättre och att fotbollen är bättre. Däremot finns ingen kompis där så socialt kommer det vara sämre. 

Jag är benägen att stanna för det sociala men pappan är bra less på hur dåligt det fungerar i laget och vill gå. 

Hur skulle ni tänkt? Har ni varit med om något liknande? 

• Svar på tråden Byta fotbollslag redan som 12-åring?
  • Anonym (Om barnet vill)

Det händer hela tiden. Just i 12-13-års åldern händer det mycket här i Stockholm i alla fall. Mina barn spelar i en stor breddklubb och många spelare byter till mer akademinriktade klubbar. 

vi hade aldrig orkat all skjuts med att byta till klubb långt bort. Men en del gör ju det valet. Men barnet måste vilja till 100 procent. Och ni. 

• Anonym (B)

Pappan kan byta, så stannar sonen med kompisarna. 

• Hkat
    Anonym (B) skrev 2024-06-11 15:22:02 följande:

Pappan kan byta, så stannar sonen med kompisarna. 

Ja, det lite så jag känner också! Haha 😂

Vill bara förtydliga att vi inte är ute efter att komma med i något akademilag. Det andra laget är i så fall också ett helt vanligt lag men med bättre organisation. 
  • Hkat
    Anonym (Om barnet vill) skrev 2024-06-11 14:23:45 följande:

Det händer hela tiden. Just i 12-13-års åldern händer det mycket här i Stockholm i alla fall. Mina barn spelar i en stor breddklubb och många spelare byter till mer akademinriktade klubbar. 

vi hade aldrig orkat all skjuts med att byta till klubb långt bort. Men en del gör ju det valet. Men barnet måste vilja till 100 procent. Och ni. 

Själv tycker jag det är fel i så unga år att satsa helhjärtat på en idrott att man går till en akademi. 

Men skjuts är en väldigt viktig poäng. Orkar vi det?
  • Anonym (Om barnet vill)
    Hkat skrev 2024-06-11 16:15:52 följande:
    Själv tycker jag det är fel i så unga år att satsa helhjärtat på en idrott att man går till en akademi. 

Men skjuts är en väldigt viktig poäng. Orkar vi det?

Fast det kan ju handla om att barnet vill ha fler träningar i veckan på mer seriös nivå. Det har ju kanske inte alltid moderklubben och därför blir det akademi. 

nen som sagt. Vi hade inte orkat det. Vi hade en i laget som bytte vid 13 Till akademi. Föräldern ägnade vardagskvällarna åt skjutsande?

• Anonym (Mamman)

Mina barn är nu 19 och 16 så vi har sett många byten genom åren i fotboll/handboll.
    Kompisar är viktigast, därefter avståndet, klubbens anda och tränare är också viktig men vad pappan tycker är inte viktigt.
    Mitt ena barn hade möjlighet att gå idrottsgymnasium med riksintag i sin idrott men valde att på ett vanligt idrottsgymnasium NIU istället. Kompisar och glädjen var viktigare.

• Tow2Mater

Men vad vill sonen? Vill han satsa på fotboll och bli bättre, eller vill han mest ha social samvaro?
    Hos oss skulle det inte tvekas en sekund; klart det skulle bytas lag.

• Anonym (Fotbollsmamma)

Vad säger sonen då?

• Räkan77

Först och främst så måste ju sonen tycka att utveckling är viktigare än det sociala. Sen måste ni fråga er om ni orkar med allt skjutsade.

Håller med de andra, om det främst är pappan som är missnöjd så får han dra ner sitt engagemang. 

• Anonym (Rigo)
    Hkat skrev 2024-06-11 14:08:03 följande:
    Byta fotbollslag redan som 12-åring?

Hej alla idrottsföräldrar, 

Vi är en familj med son 12 år som spelar fotboll och en pappa som är tränare. Laget finns på cykelavstånd där vi bor. På senare tid har laget inte fungerat bra och arbetsbelastningen har varit väldigt hög för pappan och fotbollsmässigt har det inte varit optimalt för sonen. Han utvecklas inte som han önskar och vi gör absolut inte någon elitsatsning här ska ni veta utan vill bara att han ska få utmaning på sin nivå. Sen skiter vi fullständigt i vilken den nivån är. Socialt är laget toppen för sonen som hänger med kompisar innan och efter träning, åker på läger och cuper med mera.

Nu har det öppnat upp sig en plats i ett annat lag. Dit behöver vi åka bil. Vi förväntar oss att det arbetsbelastningsmässigt blir bättre och att fotbollen är bättre. Däremot finns ingen kompis där så socialt kommer det vara sämre. 

Jag är benägen att stanna för det sociala men pappan är bra less på hur dåligt det fungerar i laget och vill gå. 

Hur skulle ni tänkt? Har ni varit med om något liknande? 

Det kan bara pojken avgöra själv. Låt honom vara i fred och fråga sedan vad han vill.
Svar på tråden Byta fotbollslag redan som 12-åring?