• Anonym (rådvill)

    Vad kan jag jobba med inom kommunen?

    Jag vill byta yrke och jag vill ha ett kommunalt arbete inom Malmö stad. Frågan är bara vad det finns för yrken i kommunen som jag har en reell chans att få?

    - Jag är barnskötare sedan 20 år tillbaka 
    - Jag har undersköterskelegitimation (men har aldrig jobbat som undersköterska)
    - Jag kan TAKK 
    - Jag kan skriva snabbt, korrekt och har hög läshastighet
    - Jag är tidigare fritidspolitiker och nämndeman

    Det är väl ungefär vad jag har referenser till. Jag har ingen högskoleutbildning, bara några enstaka poäng efter oavslutade utbildningar.

    Mina fritidsintressen är kulturhistoria, barn- och ungdomslitteratur, att skriva, teckna och måla, psykologi släktforskning och människoöden. 


    Jag har dyskalkyli, vilket innebär att jag har mycket svårt med allt som har med siffror att göra. Hade jag inte haft det, så hade jag nog utbildat mig till socionom för länge sedan. Det här problemet gör också att jag inte kan arbeta som medicinsk sekreterare.

    Man tycker ändå att det måste finnas någon form av möjlighet till karriärbyte utan att jag för den delen måste plugga vidare. Har ni några förslag?

  • Svar på tråden Vad kan jag jobba med inom kommunen?
  • Anonym (Ellen)

    Om du har erfarenhet som barnskötare, är USK och kan TAKK så tänker jag något mot LSS och daglig verksamhet?
    Antingen mot vuxna med intellektuella utmaningar eller med barn. Där finns ju allt från fritids för barn som har rätt till det enl LSS till korttidsboende mm. 
    Och om det är så att du är ute efter något mer administrativt så kan du sen antingen sätta dig in i fakturahantering, schemaläggning eller liknande på verksamheten där du är - och ta dig vidare den vägen. Så att du hamnar som administratör eller samordnare efter ett antal år.
    Annars är det konkurrens även inom kommun, många centralt placerade handläggare, administratörer (inom ekonomi, HR, lön, upphandling etc) är ju högskoleutbildade. I alla fall i den verksamhet jag har erfarenhet av.

    Du kan inte söka omställningsstudiestöd annars? Är du anställd av en kommun idag så tar du kontakt  med Omställningsfonden. Där får du en coach, ett bollplank och så kan ni diskutera alternativa karriärvägar och de kan hjälpa dig med ansökan. 

    Startsida - Omställningsfonden (omstallningsfonden.se)

  • Anonym (rådvill)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-06-10 23:48:36 följande:

    Om du har erfarenhet som barnskötare, är USK och kan TAKK så tänker jag något mot LSS och daglig verksamhet?
    Antingen mot vuxna med intellektuella utmaningar eller med barn. Där finns ju allt från fritids för barn som har rätt till det enl LSS till korttidsboende mm. 
    Och om det är så att du är ute efter något mer administrativt så kan du sen antingen sätta dig in i fakturahantering, schemaläggning eller liknande på verksamheten där du är - och ta dig vidare den vägen. Så att du hamnar som administratör eller samordnare efter ett antal år.
    Annars är det konkurrens även inom kommun, många centralt placerade handläggare, administratörer (inom ekonomi, HR, lön, upphandling etc) är ju högskoleutbildade. I alla fall i den verksamhet jag har erfarenhet av.

    Du kan inte söka omställningsstudiestöd annars? Är du anställd av en kommun idag så tar du kontakt  med Omställningsfonden. Där får du en coach, ett bollplank och så kan ni diskutera alternativa karriärvägar och de kan hjälpa dig med ansökan. 

    Startsida - Omställningsfonden (omstallningsfonden.se)


    Tack för tipset kring omställningsstudiestöd. Även om jag kanske för närvarande inte är så sugen på att plugga vidare så är det bra att veta att den här möjligheten finns.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (rådvill) skrev 2024-06-10 23:59:31 följande:
    Tack för tipset kring omställningsstudiestöd. Även om jag kanske för närvarande inte är så sugen på att plugga vidare så är det bra att veta att den här möjligheten finns.
    Ingen orsak!
    Och jag tycker att du ska ta kontakt med dem även om du inte är sugen på några längre studier just nu, eftersom de fungerar ungefär som "syo".
    Man ska kunna bolla tankar om kompetenser mm med dem.
    Och det stora omställningsstudiepaketet innehåller inte bara stöd för längre studier utan även kortare insatser, om man vill gå en kurs eller så.

    Kortvarigt studiestöd - Omställningsfonden (omstallningsfonden.se)

    Du kan också ta kontakt med en syo på din hemkommun om du vill ha ännu mer praktiskt stöd kring studier, om det skulle bli aktuellt. Då kan de guida mer i vilka utbildningsmöjligheter som finns, komvux, hjälpa till att kolla igenom betyg inför ansökan och sånt. 
  • Anonym (TC13)

    Städ
    Dagis
    Park och miljö
    Hemtjänst

  • Räkan77

    Resurs på en skola, antingen i en vanlig klass eller i en klass för elever med särskilt stöd.

  • Anonym (rådvill)
    Räkan77 skrev 2024-06-11 11:55:38 följande:

    Resurs på en skola, antingen i en vanlig klass eller i en klass för elever med särskilt stöd.


    Det här kan kanske vara någonting. Tack för det tipset!
Svar på tråden Vad kan jag jobba med inom kommunen?