• Anonym (Orolig)

    Fetma + barnlängtan

    Jag blev 36 i år och har ett bmi på 33. Vi försöker få barn men det har visat sig inte va helt lätt vilket jag har kontakt med vården om.
    Står nu i valen mellan fortsätta försöka o samtidigt äta sunt o röra mig mer. Eller pausa och göra en större kraftansträngning för att gå ner lite snabbare (vilket ej va rekomenderat om man blir gravid/ej vet om man är gravid).
    Har blivit rädd för komplikationer och risker  med högt bmi både för mig o ett barn och skulle därför vilja gå ner först. Samtidigt är jag lite äldre och vill gärna få två barn om det går. Ju längre tid det tar desto mindre chans känns det ju som.
    Detta är första gången på år som jag känner mig motiverad att verkligen gå ner o vill så klart kickstart o få lite resultat för att hålla uppe motivationen. Samtidigt stressad över o längtar efter barn. Maken vill fortsätta försöka o tror inte på snabb viktnedgång för man går bara upp fort igen. Han ser hellre att jag bara försöker träna o äta sunt så blir det som det blir med viktnedgång.

    Tar gärna emot nåns råd eller tankar.
    Nån annan i liknande situation, hur tänker ni?
  • Svar på tråden Fetma + barnlängtan
  • Lynx123

    Jättebra att du vill fixa din hälsa. Den är viktigast av allt så graviditeten kan vänta. Du grejar.det här!!!

  • Anonym (H)

    Jag har också fetma, plus pcos, och var i princip inställd på att det var kört redan innan jag och partnern började försöka aktivt. Tänkte att det skulle bli IVF och gick med i viktväktarna för att komma ned till viktgränsen för IVF i mitt landsting. Men jag blev gravid på första försöket. Det slutade dock med missfall, men efter tre cykler var jag gravid igen och nu är vi i vecka 35. Det var verkligen ingenting drastiskt, lite nyttigare mat, lite mer motion och tror jag gick ner kanske 3-4 kg innan jag blev gravid. Så det kan ju gå ändå. 

  • Anonym (Övervikt)

    Jag hade 5 kilos övervikt när jag blev gravid. Skulle verkligen inte rekommendera någon att gå upp i vikt med övervikt. Man brukar gå upp ändå vi graviditeten. Det handlar bara om minska mängden mat. Rörelsen är lite skitsamma faktiskt. 


    Om du äter mycket torsk säger vi, ren och älg så kan du få volym på tallriken trots att du äter färre kalorier Än om du skulle äta samma mängd falukorv t ex. 


    Att ha fetma och genomgå en graviditet ökar riskerna rejält. Sedan ska du ha ork och energi att springa efter barnet sedan också. Så det är inga problem att gå ner med dina förutsättningar 15 kilo på 3 månader. Det klarar du. 

Svar på tråden Fetma + barnlängtan