• Anonym (Hejhejhej)

    Högt prolaktin

    Jag tog blodprov och fick då reda på att jag hade lite för högt prolaktin. Jag har märkt att jag har fått mycket glesare mens. Vad innebär för högt prolaktin? och vad kan det bero på? Finns det någon behandling man gör? Eller p-piller? 

  • Svar på tråden Högt prolaktin
  • EnAnonumius

    Nej p-piller kan knappast sänka prolaktin nivån om du har för höga värden av det hormonet..
    P-Pillren påverkar ju bara hormonerna östrogen och gestagen.

    Jag har själv för högt prolaktin, men jag har slutat med min medicin för detta. Då jag inte vill ha barn, och så är det så skönt att slippa mensen.
    När jag gick på medicin för detta runt 201415 så fick jag Pravidel, en burk på 100 tabletter kostade då 300 SEK.
    I dag är det ju naturligtvis dyrare.

    Så ja behandling finns,  men det skall du ta upp med din läkare om det är aktuellt i ditt fall.. Skulle det vara aktuellt så är det ju din läkare som vet också vilken dos som är lämplig för dig isåfall.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Hejhejhej) skrev 2024-06-10 22:29:58 följande:
    Högt prolaktin

    Jag tog blodprov och fick då reda på att jag hade lite för högt prolaktin. Jag har märkt att jag har fått mycket glesare mens. Vad innebär för högt prolaktin? och vad kan det bero på? Finns det någon behandling man gör? Eller p-piller? 


    Jag hade det efter andra barnet. Det kollades för att mensen inte ville gå igång riktigt efter avslutad amning. Läkaren sa att man kan ha högt av flera orsaker hon nämnde faktiskt stress. Men för mig var det antagligen amningen. Fick nån sorts nässprej och sen kom mensen igång som vanligt efter ett tag.
Svar på tråden Högt prolaktin