• Jsmhoshm

Extrema biverkningar efter fysisk aktivitet

Har så jäkla ont i kroppen sedan förlossningen för 6månader sedan.

I förrgår satte jag ihop en säng från IKEA (ca 2h inte allt för ansträngande fysiskt jobb) och jag blev helt genomblöt av svett. Nu i två dagar har jag känt mig som dagen efter man gjort något extremt fysiskt ansträngande. Liknande när jag sprungit milen otränad eller när vi gick 35000 steg under en vandring med packning. Ja, tänk dagen efter ett maraton typ... Hade frossa på natten efter också. Känner mig sjuk. 

Har ont i ländrygg, bröstrygg, höfter, knän och svanskotan varje dag annars också. Har svårt att gå rakt om jag suttit på golvet och lekt. När vi är på simskolan och man går upp ur poolen är så obehagligt för det känns som kroppen väger 200kg. Promenader går nu efter jag bytt skor och köpt ortopediska inlägg men mycket annat blir en pina. Jag är annars så stark i kroppen. Går långa promenader, jobbar stående och gående 6h/dag. Har gjort lumpen och klarade det galant fysiskt. 

Någon som haft liknande? Ledvärk vet jag är vanligt när man ammar men detta? Någon som har tips till vad man kan göra. 

• Svar på tråden Extrema biverkningar efter fysisk aktivitet
  • Zorrorro

Kanske behöver kolla upp dina hormoner. Tex sköldkörtel kan svaja ordentligt efter graviditet

• Anonym (GR)

Känner igen mig väldigt mycket. Nu är sonen drygt 1 år och jag har fortfarande stora besvär i fötterna.
    Gick på babysim till han var ca 8-9 månader och vågade knappt gå upp ur poolen, trodde jag skulle ramla ihop. Är fysiskt aktiv och normalviktig så har ingen förklaring alls.

• Anonym (Va)

Sådär kan du inte ha det! Det låter inte normalt och inte rimligt! Prata med BVC eller barnmorska?!

• Jsmhoshm
    Anonym (GR) skrev 2024-06-11 13:59:25 följande:

Känner igen mig väldigt mycket. Nu är sonen drygt 1 år och jag har fortfarande stora besvär i fötterna.
    Gick på babysim till han var ca 8-9 månader och vågade knappt gå upp ur poolen, trodde jag skulle ramla ihop. Är fysiskt aktiv och normalviktig så har ingen förklaring alls.

Ja, det är hemskt!! Har haft liknande förut men inte i den utsträckning som det är nu 😱 tror jag ändå ska gå till läkaren och kolla upp mig igen. Dom tar bara massa prover och säger att man är frisk tyvärr men man vet aldrig om något blivit förändrat.

Det blev bättre när jag gick på akupunktur men vet inte om jag vågar det nu när jag ammar. Kan iaf rekommendera det när man slutat amma. Det liksom "rättar" upp nervsystemet och alla andra system på något konstigt sätt. En riktig kinesisk akupunktör ska det vara inget vetenskapligt tjafs (dom kan inget om sånt) 😅 Viktigt att man får en låg dos dock! Första nålen skrek jag rakt ut för det var så intensivt. Det gör inte ont, mycket lättare än blodprov men känsliga kroppar reagerar starkt. Jag brukar få illamående och lite chockkänsla i kroppen när jag får massage, kiropraktor eller andra behandlingar. 

Känner du igen det med att må dåligt av behandlingar?
    Har du också att det är svårt att ha åtsittande kläder? Det är lite fibromyalgi aktigt att ha så. 
  • Anonym (förmodligen)

förmodligen järnbrist.

• Anonym (Också ledproblem)

Jag skrev för några dagar sedan om ledproblem under amning på familjeliv och jag hade så ont att jag knappt kunde gå på fötterna. Eftersom man bör ta tillskott av vitaminer även under amning som man även bör under graviditeten så provade jag att äta tillskott som är för gravida och ammande och nu några dagar senare är smärtan nästan helt borta i kroppen. Antagligen har jag fått brist på någon typ av vitamin men har inte kollat upp det hos läkare. 

Svar på tråden Extrema biverkningar efter fysisk aktivitet