• Anonym (Mias)

Söka högre sjukersättning

Jag har 50% sjukersättning sedan flera år, och ska söka 100% sjukersättning pga jag blivit sjukare.
    Hur utreder försäkringskassan den ansökan, finns det risk att de kan komma fram till att ta bort mina 50% sjukersättning? Eller minska det till 25%?
    Just nu överlever vi ekonomiskt, men skulle inte gå om jag inte har den 50% sjukersättningen. 

• Svar på tråden Söka högre sjukersättning
  • Anonym (elvisp)

Men det beror ju på vad du har för diagnos. Är det en sjukdom där det är bekräftat att du med tiden kommer att må sämre? Men allt beror ju på vad din läkare anser, så det är svårt att veta.

• Tow2Mater

Risken finns väl alltid att de bedömer arbetsförmågan på ett annat sätt nu än för flera år sedan. Det är väl inte hur sjuk man är, utan hur arbetsförmågan är som ska styra.

• Anonym (Mias)

Givetvis är det arbetsförmågan som avgör, och hade jag ännu arbetsförmåga skulle jag inte fundera på att söka full sjukersättning, då hade jag såklart jobbat istället, jag saknar verkligen att kunna jobba och träffa arbetskamraterna.

Jag har flera kroniska sjukdomar som påverkar min (o)förmåga i vardagen. Och har nu drabbats av en till, samt att de tidigare sjukdomarna blivit värre/nytillkomna besvär.

Eftersom försäkringskassan ibland kan vara underliga och fatta lattjo beslut (verkar bero på vilken handläggare man får), så är min fråga ifall de plötsligt kan minska mina 50% sjukersättning pga min ansökan till 100% sjukersättning? Har de " rätt" att göra det? Är det något jag borde vara orolig för?
    Nu menar jag inte de kontinuerliga uppföljningar som de gör, utan jag menar om de 50% kan påverkas pga ansökan för 100%
    Tack på förhand för svar

Tow2Mater det är en oro om de kan bedöma på annat sätt nu. Frågan är om de kan det?

• Anonym (R)

Deras uppdrag och mål är liksom att avslå ansökningar och pressa folk till att jobba så det är säkert möjligt. 

• EpicF
    Anonym (Mias) skrev 2024-06-10 12:15:33 följande:

Givetvis är det arbetsförmågan som avgör, och hade jag ännu arbetsförmåga skulle jag inte fundera på att söka full sjukersättning, då hade jag såklart jobbat istället, jag saknar verkligen att kunna jobba och träffa arbetskamraterna.

Jag har flera kroniska sjukdomar som påverkar min (o)förmåga i vardagen. Och har nu drabbats av en till, samt att de tidigare sjukdomarna blivit värre/nytillkomna besvär.

Eftersom försäkringskassan ibland kan vara underliga och fatta lattjo beslut (verkar bero på vilken handläggare man får), så är min fråga ifall de plötsligt kan minska mina 50% sjukersättning pga min ansökan till 100% sjukersättning? Har de " rätt" att göra det? Är det något jag borde vara orolig för?
    Nu menar jag inte de kontinuerliga uppföljningar som de gör, utan jag menar om de 50% kan påverkas pga ansökan för 100%
    Tack på förhand för svar

Tow2Mater det är en oro om de kan bedöma på annat sätt nu. Frågan är om de kan det?

Ja, om de bedömer att du har mer än 50% arbetsfömåga så kan de självklart ta bort dina 50% sjukersättning som du har idag. Men det är inte pga din ansökan om 100% sjukersättning utan för att de då har bedömt att du kan jobba 100% istället för att ha 50% sjukersättning. 

Men tror inte är så vanligt att de tar bort sjukersättning man har haft i flera år. 
Svar på tråden Söka högre sjukersättning