• Fikatös4004

Drama med tjejer

Något jag undrar är varför det ofta blir massa drama med tjejer? När jag tänker tillbaka på gymnasiet minns jag att vi var ett tjej-gäng som började umgås, det höll i några veckor och sedan blev det massa drama/bråk och slutade med att några byte skola. 

När en ny tjej började i klassen började hon umgås med två tjejer, efter några veckor blev det bråk/drama. Och denna tjejen började umgås med killarna istället. 

Det var också en tjej som var jättearg på mig som jag inte vet varför. Vi hade pratat som vanligt några dagar innan, sen var hon väldigt arg på mig. En idag vet jag inte varför hon var arg på mig. 

Så, varför ska det alltid vara massa drama med tjejer? Har det med åldern att göra? eller är det biologiskt? Det kan självklart vara bråk med killar, men känns ändå som det i högre utsträckning alltid blir massa drama med tjejer hela tiden. 

• Svar på tråden Drama med tjejer
  • Anonym (Jessica)

Därför man mest hängt med killar genom åren.

Dock så var man ju lite dum i 20-årsåldern som trodde att de ville vara vän med en. Två försökte ge sig på mig. En tredje blev sur när jag inte ville något trots jag sagt det tusen gånger. Andra slutar höra av sig När man inte vill nåt. Osv.

Så, nej män vill inte bara vara vänner. 

Jag kan med undra varför det är svårare med tjejer. Det blir alltid drama. Om det inte är en barndomsvän vill säga, då går det bättre 

• Fjäril kär

För att många gånger är dom tillsammans av andra orsaker än vänskap.  Många tjejer hamnar i grupperingar för att hävda sig, synas, få uppmärksamhet.  Man blir konkurrenter och inte vänner. 

• tkisågildytebO

Unga människor jobbar hela tiden med att hitta sin plats, sin person. Där kan vi säkert dra massa slutsatser om hormoner som avgör hur.

Med killar blir det mer fysiskt, intensivt och högljutt. Unglejon visar ju exakt samma sak, visa manen, vara fysiskt överlägsen etc.

Med tjejer blir det mer långdraget, subtilt och verbalt när man ska karva fram sin person och bygga sina revir. 

Vi är djur som fått intellektuella förmågor, två världar som möts. Det är svårt att beskriva det djuriska med intellektet. 

• Anonym (r)

Unga omogna personer med hormoner, klart det inte är lätt. Under utveckling.

• Anonym (crunch)
    Fikatös4004 skrev 2024-06-09 10:09:10 följande:
    Drama med tjejer

Något jag undrar är varför det ofta blir massa drama med tjejer?

Jag är man och har sett att många tjejer missförstår/fultolkar det man skriver och blir väldigt dramatiska och överreagerar.
  • Anonym (C)
    Anonym (crunch) skrev 2024-06-09 17:25:33 följande:
    Jag är man och har sett att många tjejer missförstår/fultolkar det man skriver och blir väldigt dramatiska och överreagerar.
    De gillar det. De vill se om killen klarar av att stå emot deras lilla känslor. 

När det kommer till tjejer så handlar det mera om att radera ut sin competition. 
  • Anonym (crunch)
    Anonym (C) skrev 2024-06-09 17:27:46 följande:
    De gillar det. De vill se om killen klarar av att stå emot deras lilla känslor. 

När det kommer till tjejer så handlar det mera om att radera ut sin competition. 
    Ja, många killar kan skriva under på att tjejer ofta vill provocera fram en reaktion, men inte tål att höra något själv.
  • Anonym (Drama queens and kings)

Det finns vissa tjejer som är dragna åt drama och andra som inte är det. Jag var inte indragen i massa drama under gymnasiet då varken jag eller mina vänner var lagda åt det hållet.

Det fanns dock andra som var det, och jag har stött på kvinnor senare i livet som ständigt tycks vara omgivna av drama (och har haft kortare bekantskaper med dessa innan jag lärde mig att identifiera dramadraget). Ser det nu även bland tjejer min dotter (i gymnasieålder) träffat. Ofta är det just dessa som klagar på att de är "trötta på drama", "orkar inte med drama" osv. De är sedan navet i en massa draman som de själva skapar. Min dotter SKYR verkligen drama, men gör inga svepande deklarationer om det utan det märks på andra vis (hon skvallrar inte, väntar tills saker lägger sig, blandar sig inte i). Sedan drar vi oss båda för att umgås med folk som är inblandade i för mycket drama.

Så mitt råd till dig TS är, sök vänner som inte är sådana. De kanske inte verkar lika spännande på ytan, men du slipper berg- och dalbanorna.

Och - eftersom jag ser att kaffedraken hoppat in i tråden för att klaga på kvinnor igen - det är långt ifrån ett exklusivt kvinnligt drag! Min man har råkat ut för lika sjuka dramabeteenden bland män; de kommer fram när det ska organiseras svensexor och golfresor och herrmiddagar och de är MYCKET mer dramabenägna än vad mina kvinnliga vänner är. Glöm inte att BPD är underdiagnostiserat hos många män.

Svar på tråden Drama med tjejer