• Missii89

    2åring tar av sig bältet under bilfärd

    Hej!


    Vi har sen en tid tillbaka problem med vår 2åriga son som tar av dig bältet varje gång vi åker bil. Han sitter i baksätet bakåtvänd i en besafe-stol samt en bältessamlare. Bältesknäppet sitter hårt men han lyckas ta mig tusan alltid öppna det. Jag har fått hota han med att polisen tar han när han tar av sig bältet. Jag har testat att bromsa in lite hårdare då han tagit av sig bältet för att försöka skrämma honom men inget biter. Han är för liten för att förstå att det är farligt att inte ha bältet på när man åker bil. Är det någon som har samma problem eller någon som har en fenomenalt bra lösning på detta ?


  • Svar på tråden 2åring tar av sig bältet under bilfärd
  • Fjäril kär

    Jag vände på spännet så knapparna hamnade mot kroppen istället.  Då gick det inte att öppna för mer än vuxna. 

  • Anonym (P)

    Min son gjorde det två gånger. Första gången bannade jag och skällde. Andra gången skällde jag rejält, så att han till slut satt med stora ögon. Det kanske inte var det mest pedagogiska, men han gjorde aldrig om det igen. 

  • Missii89
    Fjäril kär skrev 2024-06-09 08:32:43 följande:

    Jag vände på spännet så knapparna hamnade mot kroppen istället.  Då gick det inte att öppna för mer än vuxna. 


    Oj va smart! Ska absolut testa detta, tack för tips!
  • Missii89
    Anonym (P) skrev 2024-06-09 08:41:22 följande:

    Min son gjorde det två gånger. Första gången bannade jag och skällde. Andra gången skällde jag rejält, så att han till slut satt med stora ögon. Det kanske inte var det mest pedagogiska, men han gjorde aldrig om det igen. 


    Både jag och mannen har skällt på honom, han bryr sig tyvärr inte om det heller 🙈 Skönt att det hjälpte för er del. 😊
  • Anonym (Fysik)

    När du gör en hård inbromsning så trycks han mot ryggstödet, eftersom han sitter bakåtvänd. Så ska du få honom att känna att han inte är fastspänd är det kraftig acceleration som gäller.

    Men jag tror nog själv mer på Fjäril kärs metod med att vända på spännet.

Svar på tråden 2åring tar av sig bältet under bilfärd