• Anonym (Bil)

    Köpa bil,privat,firma,företag

    Jag vet ingenting om att köpa bilar, men jag har nu bestämt mig för att skaffa en bil för att underlätta vardagen lite mera. 


    Men eftersom jag inte har något erfarenhet av att köpa bilar så behöver jag eran bästa tips! 
    ska ja köpa en bil från firma, privat person eller företag? 
    vilken är ekonomiskt bättre och mer pålitlig? 

  • Svar på tråden Köpa bil,privat,firma,företag
  • Anonym (Bannad)

    Det är såklart dyrare att köpa på en bilfirma men saken är den att man alltid blir mer eller mindre blåst när man köper bil (eller hus). Det är tyvärr ett axiom och bara att tugga i sig. Därför gäller det att sikta på "mindre" hellre än "mer", och då kan en bilfirma vara ett bättre val om man känner sig osäker.

    Skälen till det är att du förhoppningsvis får - eller kan förhandla dig till - någon form av garanti överhuvudtaget (åtminstone någon sån där mesig "trafisksäkerhetsgaranti"), lite beroende på din prisklass / budget, samt att de i bästa fall är något lite rädda om sitt rykte. I båda dessa fall är du ganska rökt om du köper privat. Det hade kunnat bli billigare, men man bör veta i alla fall lite om vad man gör då. Läs lite om t ex Konsumentköplagen.
    Ett företag kan du dessutom dra till ARN om du anser det behövas.

    Å andra sidan är det ju helt visst så att en firma har mycket lättare att "skita i vilket", köra över dig och vara allmänt nedlåtande osv, men det finns åtminstone en möjlighet att du har tur med deras vilja att fixa. Privat eller med en småknäckare har du betydligt svårare.
    (Som sagt - därmed inte sagt att bakåtkammade märkeshandlare än något som man vill lita på eller tro gott om. Det är mest en nödvändig chanstagning.)

    Om du känner dig "grön" på området så är kanske det viktigaste tipset därför: Gör inget mellanting. Köp billigt och privat där det känns bra eller om du har med dig någon som du tror kan hjälpa dig, eller köp på större firma och stå ut med deras prispålägg. Köp bara inte av "Bengtsson och Muhammeds Skrot och Nytt", s a s.

    Självklart finns undantag till alla tips och regler.

  • tkisågildytebO

    Rent generellt är det oftast bäst att köpa privat, av någon som ägt bilen länge. 

    Bilfirmor är lika mycket skräp som privatpersoner som kränger, om vi pratar begagnat. 

Svar på tråden Köpa bil,privat,firma,företag