• Pepsimannen

10 månader avviker från kurvan.

Hej, vi har en dotter på 4 år och 10 månader. 

jag vill börja med att skriva att både jag och frun är väldigt säkra i vårat föräldrarskap. men vill bara dela med oss av senaste besöket. 

senaste besöket hade våran dotter enbart gått upp 20gr vid senaste vägningen och alltså då avvikit från den där kurvan. 
    barnmorskan hänvisade oss att ha i extra fett / smör i dotterns mat.  jag och frun bara kollade på varandra och sa ingenting.  jag menar. Hade dottern ätit sin portion mat innan BVC besöket så hade de säkert inte ens reagerat på vikten. För då hade hon ju vägt mera.. Är ni med? 

jag anser att kurvorna och det system de använder är något uråldrigt och att man inte riktigt hunnit Med utvecklingen. 

dottern är pigg, mår bra leker mycket. rör sig som bara den. Klart hon då håller en ?stabil? viktkurva då? 

vi sa det både frun o jag att vi kommer forsätta som vi gör, hon ska få forsätta äta tills hon blir mätt och vi kommer INTE försöka få i henne mer än vad hon vill ha. 

samma barnmorska gav oss onda ögat när dottern slutade amma vid 7 månader. Men seriöst? Vill hon bara äta vanlig mat så är det något vi uppmuntrar. 

jag Verkligen hatar när andra ska säga hur vi ska göra med våran dotter. Absolut jag kan ta emot BVC rekommendationer men jag gör sen som jag själv vill. Jag tycker synd om de flräldrar som är osäkra i sitt föräldrarskap och sväljerh BVC säger till hull och hår. 

• Svar på tråden 10 månader avviker från kurvan.
  • Anonym (Ewa)

Hur mycket skulle hon ha gått upp för att ha följt kurvan? 

• Anonym (Mamma till fyra)

Skit i kurvan. Alla barn är olika o den där kurvan skapar bara oro hos nyblivna föräldrar

• Pepsimannen
    Anonym (Ewa) skrev 2024-06-08 11:07:25 följande:

Hur mycket skulle hon ha gått upp för att ha följt kurvan? 

Minns inte riktigt. Hon låg precis strax under. gissningsvis handlar det inte mer än 500-800gr och då får hon ju i sig en hel del mat i magen 
  • Anonym (S)

Det finns inte bara en kurva, utan det är sin egen kurva hon avvikit från. Det kan ju hända när barn tex har en tillväxtperiod där de skjuter iväg på längden men vikten hänger inte med.

Ett barn som rör på sig mycket behöver också extra energi, barn ska gärna ha lite extra fett i maten.

Ni måste givetvis inte följa BVC blint, men tänk på att de som jobbar där är barnsjuksköterskor som har kunskap och erfarenhet.

Ni ska givetvis inte börja tvinga i er dotter mer mat och hon ska givetvis äta tills hon blir mätt och inget mer. Men om hon inte riktigt går upp det hon ska så skadar det ju inte att lägga ner lite extra smör i potatismoset till henne.

• Anonym (S)
    Anonym (Mamma till fyra) skrev 2024-06-08 11:13:43 följande:

Skit i kurvan. Alla barn är olika o den där kurvan skapar bara oro hos nyblivna föräldrar

Det är inte en och samma kurva till alla barn, utan de ska följa sin egen kurva. Tex ett barn som ligger på -2 SD ska inte behöva komma upp till medelkurvan för att anses må bra, men det ska ju helst fortsätta ligga på -2 SD och tex inte tippa ner till -3 SD.
  • Anonym (Ewa)
    Pepsimannen skrev 2024-06-08 11:15:44 följande:
    Minns inte riktigt. Hon låg precis strax under. gissningsvis handlar det inte mer än 500-800gr och då får hon ju i sig en hel del mat i magen 
    Och hur är hennes viktkurva och längdkurva i förhållande till varandra? Mitt barns ligger tex längd på -2 och vikt på -1 (åt det rundare hållet, alltså). Jag tänker att ligger ditt barns längd på +2 och vikten -2 och hon sackar i viktuppgång är det ju större anledning att vara uppmärksam än om mitt barn tappade lite i vikt. 
  • Anonym (Ewa)
    Anonym (S) skrev 2024-06-08 11:17:36 följande:

Ni ska givetvis inte börja tvinga i er dotter mer mat och hon ska givetvis äta tills hon blir mätt och inget mer. Men om hon inte riktigt går upp det hon ska så skadar det ju inte att lägga ner lite extra smör i potatismoset till henne.

Precis, hon behöver inte äta mer, men maten kan bli lite mer energität. 
Svar på tråden 10 månader avviker från kurvan.