Lämna barn utan uppsikt på semester?
Vi ska åka på semester. Min man har skött planeringen och bokat in oss på en aktivitet som är inriktad för vuxna, även om barnen kan få vara med i rummet (trodde han, han var inte säker). Det finns också en lekplats på området, där han helt enkelt tänkte att en åttaåring och en femåring skulle leka själva medan vi är på aktiviteten. Kanske kommer vi se dem, sannolikt inte men det sista är inget som bekymrar honom.
Själv tycker jag att vi, när vi är i ett land där inget av barnen behärskar språket, ska hålla oss i närheten av dem. Åttaåringen är lugn, lyssnar ordentligt och hankar sig också fram på engelska, men femåringen lyssnar hyfsat dåligt och talar inte ett ord engelska.
Nu har det här blivit en jättediskussion där min man anser att jag sätter mig på tvären och är jättefånig och överbeskyddande, medan jag anser att det är sunt förnuft att ha barnen inom synhåll när de är fem år och i ett annat land. Därför känner jag instinktivt att jag inte tänker delta i aktiviteten om inte barnen är med (eller inom absolut synhåll).
Men - jag är öppen för att jag är överskyddande. Är min inställning helt överdriven?