• Anonym (Mamman)

Lämna barn utan uppsikt på semester?

Vi ska åka på semester. Min man har skött planeringen och bokat in oss på en aktivitet som är inriktad för vuxna, även om barnen kan få vara med i rummet (trodde han, han var inte säker). Det finns också en lekplats på området, där han helt enkelt tänkte att en åttaåring och en femåring skulle leka själva medan vi är på aktiviteten. Kanske kommer vi se dem, sannolikt inte men det sista är inget som bekymrar honom.

Själv tycker jag att vi, när vi är i ett land där inget av barnen behärskar språket, ska hålla oss i närheten av dem. Åttaåringen är lugn, lyssnar ordentligt och hankar sig också fram på engelska, men femåringen lyssnar hyfsat dåligt och talar inte ett ord engelska.

Nu har det här blivit en jättediskussion där min man anser att jag sätter mig på tvären och är jättefånig och överbeskyddande, medan jag anser att det är sunt förnuft att ha barnen inom synhåll när de är fem år och i ett annat land. Därför känner jag instinktivt att jag inte tänker delta i aktiviteten om inte barnen är med (eller inom absolut synhåll).

Men - jag är öppen för att jag är överskyddande. Är min inställning helt överdriven?

• Svar på tråden Lämna barn utan uppsikt på semester?
  • MsM84

Är lekplatsen på tomten till dit ni ska vara och det är inhägnat kanske jag skulle känna att det var ok annars absolut nej. 

• BeautifulLiz

Din inställning är helt normal. Fattar inte hur din man tänker här.

Jag har barnbarn i exakt samma ålder och bara tanken på att lämna dem oövervakade i ett främmande land får mig fullständigt mållös!
    De får inte gå själva till kvarterets lekplats en gång, även om åttaåringen skulle klara det så kan han inte lämnas med ansvaret för sin femåriga lillebror.

Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Linnea)

Alltså frågan är fel ställd tycker jag. Det beror helt på hur det ser ut där. Det som är fel av din man är att anta att området är säkert. I ett omhägnat mindre område kan det vara okej. Men det är ju något man måste bedöma på plats som du är inne på. 

Sen är det ju bra att se hur det fungerar hemma vid innan ni åker. Hur stort ansvar tar 8årigen över femåringen. Lyssnar 5åringen. Om det händer något kan 8årigen komma in och säga det till er o så vidare.

Mitt råd är att släppa diskussionen och istället se hur det är när ni är där. Kanske kan ni se lekplatsen genom fönstret. Försök visa att du är mer öppen för din man så semestern inte blir förstörd. Men när du väl är där så får du självklart använda ditt sunda förnuft. Kan till och med vara så att din man ändrar sig när han ser hur det ser ut. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Linnea) skrev 2024-06-08 09:05:27 följande:

Alltså frågan är fel ställd tycker jag. Det beror helt på hur det ser ut där. Det som är fel av din man är att anta att området är säkert. I ett omhägnat mindre område kan det vara okej. Men det är ju något man måste bedöma på plats som du är inne på. 

Sen är det ju bra att se hur det fungerar hemma vid innan ni åker. Hur stort ansvar tar 8årigen över femåringen. Lyssnar 5åringen. Om det händer något kan 8årigen komma in och säga det till er o så vidare.

Mitt råd är att släppa diskussionen och istället se hur det är när ni är där. Kanske kan ni se lekplatsen genom fönstret. Försök visa att du är mer öppen för din man så semestern inte blir förstörd. Men när du väl är där så får du självklart använda ditt sunda förnuft. Kan till och med vara så att din man ändrar sig när han ser hur det ser ut. 

Vi kommer inte att  veta förrän vi är där, och då är det för sent att avboka aktiviteten. Och det kommer inte att göra stämningen bättre kan jag lova.

Femåringen lyssnar inte på åttaåringen. Dessutom är han ordentligt snabb.
  • Anonym (H)

Låter inte som någon bra idè. 
    Kan bi inte hyra babysitter via hotellet?
    Många hotel kan rekommendera folk de vet är pålitliga.

Senast i onsdag drunknade en 5 -åring ( inte i Sverige ) som lekte med 7 årige bror.

• Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-06-08 09:09:28 följande:
    Vi kommer inte att  veta förrän vi är där, och då är det för sent att avboka aktiviteten. Och det kommer inte att göra stämningen bättre kan jag lova.

Femåringen lyssnar inte på åttaåringen. Dessutom är han ordentligt snabb.
    Kan ni inte maila stället och be om bilder? Eller iaf en beskrivning? Om man inte vet så kan man inte boka, så tänker jag.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (H) skrev 2024-06-08 09:10:58 följande:

Låter inte som någon bra idè. 
    Kan bi inte hyra babysitter via hotellet?
    Många hotel kan rekommendera folk de vet är pålitliga.

Senast i onsdag drunknade en 5 -åring ( inte i Sverige ) som lekte med 7 årige bror.

Nej, de har i dagsläget inte barnvaktstjänst. Femåringen talar inte heller engelska och är blyg inför nya människor, så det hade ändå inte fungerat.
  • Anonym (H)
    Anonym (Linnea) skrev 2024-06-08 09:05:27 följande:

Det är bättre att mannen anser att semestern är förstörd än att barnen råkar illa ut.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2024-06-08 09:11:23 följande:
    Kan ni inte maila stället och be om bilder? Eller iaf en beskrivning? Om man inte vet så kan man inte boka, så tänker jag.
    Jag ska försöka, men det är ett stort område och under aktiviteten kan man bli placerad på olika delar av området. De kan inte garantera var på området man placeras, även om man får önska.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-06-08 09:13:46 följande:
    Jag ska försöka, men det är ett stort område och under aktiviteten kan man bli placerad på olika delar av området. De kan inte garantera var på området man placeras, även om man får önska.
    Då får mannen tugga i sig att du inte känner dig trygg med det osäkra upplägget och även om aktiviteten säkert är rolig så får ni hitta på något annat.
Svar på tråden Lämna barn utan uppsikt på semester?