• Anonym (Förtvivlad)

Soc anmälan

Hej 
    behöver hjälp från någon som kan detta,,. Har fått till mig att en föräldrer har gjort en anmälan till soc på mig o min man (pappan). Problemet ligger inte här hemma utan det är på skolan dom bråka. Detta är över en vecka sen hon ska ha gjort den men har inte hört något från soc, när hör dom av sig? 

Det är första gången som detta hänt mig så har varit helt förtvivlad o i chock 

• Svar på tråden Soc anmälan
  • Anonym (Anna)

Hur vet du det? Har personen i fråga berättat det eller har du hört det på omvägar?

Det kanske tar ett tag, en månad kanske,, beror nog på hur många andra anmälningar de har att hantera och hur allvarligt de anser detta vara.

• Anonym (Förtvivlad)

De va personen i fråga som berättade 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-06-07 22:54:38 följande:

Vad är det hon har anmält om jag får fråga?
  • Anonym (W)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-06-07 22:54:38 följande:

Anmält er för vad? 
  • Anonym (Förtvivlad)

spelar ingen roll och ja vet inte exakt bara att hon har anmält.. men ville veta hur lång tid de tar innan dom hör av sig 

• Anonym (Insatt)

Från att de får anmälan på sitt bord har de 14 dagar på sig att besluta om de ska öppna en utredning.
    Inom de dagarna ska ni ha kontaktats.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Insatt) skrev 2024-06-07 23:47:40 följande:

Från att de får anmälan på sitt bord har de 14 dagar på sig att besluta om de ska öppna en utredning.
    Inom de dagarna ska ni ha kontaktats.

Fast det där stämmer tyvärr inte alltid. För egen del blev jag kontaktad ca 1 månad efter anmälan gjort. Vet att jag tänkte på därför med två veckor men sa inte ifrån, kanske borde jag ha gjort men samtidigt bör man hålla sig väl med dem. 
  • Anonym (jag vet)

Jag och min familj har under det senaste året varit hos socialen, så jag kan berätta hur det gick för oss. Min man fick en orosanmälan från en läkare på grund av hög alkoholkonsumtion (på grund av att min man berättade om det.) och läkaren informerade om att han kommer att göra en orosanmälan. Jag trodde att det här skulle ske inom två veckor eftersom min man även har psykisk ohälsa och läkaren gick rätt hårt åt det och sade att NU ska du veta att det är en anmälan gjord och de kommer att kontakta er och ni kommer att bli utredda.

Det tog inte två veckor, utan 2 månader. Anledningen till detta var att man hade bedömt att läget inte var akut, eftersom ingen annan gjort någon orosanmälan (vilket är rätt sjukt, om det hade varit så att vårt barn farit illa) Jag tror att de ringde oss och sa att de skulle ringa snart igen, men inte gjorde det. Ovissheten var hemsk. Sedan fick vi gå på ett möte och de ställde helt sjuka och mycket hårda frågor som de ville ha raka svar på. Vi svarade på allt och vår stackars son fick sitta där, som inte fattade någonting och de tog honom till ett rum och han fick rita i en bok och fattade typ noll efteråt men var inte särskilt påverkad av det hela.

De berättade vad vår son sagt om min mans drickande (att han inte verkade förstå vad de menade) och vi sa som det var att min man varit full två gånger så att vår son sett detta, men att han i övrigt inte märkt något. Vi blev i princip uppläxade kring att barn märker ändå, men mötet efter så frågade de i princip vad vi tänker om det här och jag sa att min man behöver hjälp. Min man sa också att han behövde hjälp. Efter tre möten på socialen så sa de att den här handläggningen gått ovanligt snabbt eftersom de flesta föräldrar inte fattar att de behöver hjälp men att de ska hjälpa oss utifrån vad vi bedömer att vi behöver hjälp med.

Vi har verkligen fått all hjälp som vi behöver och de har velat avsluta det men jag har tryckt på att det här har varit bra för vår familj och vill inte avsluta allt, så först nu kommer vi att gå på sista mötet om en vecka. Jag kommer att sakna familjebehandlingen och alla andra, eftersom de faktiskt har fått hela vår familj att må bra. Jag trodde inte det i början. Jag var rädd och osäker och dessutom tyckte jag att det var sååå konstigt att det tog så lång tid innan det drog igång. Socialsekreterarna har sagt att de har så jäkla mycket på sitt bord, så det där med två veckor är inte sant, om man inte har riktigt akuta problem. Om det tar mer än två veckor, så kan man i princip räkna med att de redan på förhand har bestämt sig för att den här familjen kommer vilja ta emot hjälp. Samtidigt så är det sjukt att det är så, tänker jag, eftersom det kan innebära att familjer där föräldrar som är galna och farliga (tänk ättiksflickan) men som verkar reko, kan falla mellan stolarna, eftersom de låtsas vill ha hjälp och tar emot viss hjälp.

• Anonym (Johanna)

Blev anmäld av sjukhuset efter att ena barnet varit med om en olycka. Efter 2,5 vecka hade vi inte hört något så jag ringde helt enkelt själv till socialtjänsten och frågade. Socialsekreteraren bekräftade anmälan och frågade lite frågor, ett samtal på 5 minuter Max. De lade ner anmälan efter det.

Svar på tråden Soc anmälan