• Anonym (Mamman)

Namn på flicka :)

Hej! Väntar en flicka och har lite namntorka.

Syskonen heter Lukas, Ellen och Anton, och vi tänker oss något ganska kort och fint som passar. Typ inte fransk-klingande eller väldigt anglosaxiska namn (däremot inget hinder att namnet finns i olika länder eller är internationellt gångbart), inte heller namn som låter 'hårda'.

Längre namn är också ok om ni känner att 'oooh vad fint' :).

Då jag är mån om en positiv och snäll ton, undvik gärna sura gubbar på varandras förslag och att blanda in sådant som politik, krig och elände, etnicitet och associationer till personer ni inte gillar mm, det finns gott om andra trådar för det. Tycker lite är många namntrådar verkar halka in på de spåren.

• Svar på tråden Namn på flicka :)
  • Anonym (Mamman)

För många*

• trollhona
    Anonym (Mamman) skrev 2024-06-07 19:47:55 följande:
    Namn på flicka :)

Hej! Väntar en flicka och har lite namntorka.

Syskonen heter Lukas, Ellen och Anton, och vi tänker oss något ganska kort och fint som passar. Typ inte fransk-klingande eller väldigt anglosaxiska namn (däremot inget hinder att namnet finns i olika länder eller är internationellt gångbart), inte heller namn som låter 'hårda'.

Längre namn är också ok om ni känner att 'oooh vad fint' :).

Då jag är mån om en positiv och snäll ton, undvik gärna sura gubbar på varandras förslag och att blanda in sådant som politik, krig och elände, etnicitet och associationer till personer ni inte gillar mm, det finns gott om andra trådar för det. Tycker lite är många namntrådar verkar halka in på de spåren.

Grattis till flickan, om man utgår från syskonen så ska det vara tvåstavigt och etablerat. Och eftersom syskonen har egna bokstäver så utesluter jag L, E och A. Tänker att namn som gå ihop med syskonens skulle vara

Blanka
    Saga
    Irma
    Ingrid
    Selma
    Hilda
    Svea
    Malva
    Sara
  • Anonym (X)

Alice, Marina, Edith, Alva, Tora, Märta, Greta, Birgit, Erika

• Qaroline

Vera var det första som kom upp :) 
    Annars Lukas, Ellen, Anton och:
    Clara, Sofia, Hanna, Matilda, Olivia, Frida, Hedda, Hilma, Jenna, Elvira, Amanda, Jonna, Tilda, Milla, Thea, Ida, Moa, Alma, Lisa, Linnea, Elina, Sofie

• Xenia

Flera bra namnförslag redan. Jag kompletterar med Sigrid eller Siri, Maja eller Majken, Malin, Karin/Carin, Kristin/Christin och Irmelin (visserligen 3 stavelser).

• Maymom

Lukas, Ellen, Anton och:
    Nora, Ida, Hanna, Ebba, Frida, Klara, Mia, Sara, Tea, Ylva, Vera.

• Blue Waffle

Vet inte varför men tänker ett namn på S passar fint :)

Signe
    Saga
    Sara
    Sabine
    Sandra
    Svea
    Sophie
    Stella
    Siri
    Selma

• Anonym (Mamman)

Tack för många fina förslag :)

• Anonym (Softie)

Jag gillar mjuka "vanliga" flicknamn.

Anna, Malin, Nina, Johanna, Felicia

• Anonym (C)

Det första som poppade upp i huvudet vara Sara, vilket jag ser att många andra också föreslagit.

Andra idéer är Miriam, Vega och Julia.

• Lugnoro

Alva. Alma. Asta. Astrid. Bianca. Edith. Freja. Fredda. Hedda. Ida. Julia. Klara. Linnea. Liv. Livia. Lova. Lovis. Lovisa. Maja. Nora. Olga. Sofia. Vera. Vega. Viola. 

Svar på tråden Namn på flicka :)