• Anonym (TS)

    Smärta och stelhet

    Jag har sedan ett tag tillbaka haft ont i fötterna, framförallt när jag ska stiga upp ur sängen på morgonen och stapplar fram tills smärtan släpper efter någon minut. 

    Jag fick barn för några månader sedan och ammar. Kan smärtan och stelheten bero på det eller ska jag kanske oroa mig för att det möjligtvis kan vara reumatism? 

  • Svar på tråden Smärta och stelhet
  • Anonym (Jag med..)

    Jag hade det också så. Gjorde en utredning (av en annan anledning) där man konstaterade att det inte var tecken på reumatism. Blev snabbt bättre när jag hade slutat amma. Fick höra av flera i min närhet att de hört om andra som fått liknande symtom. Med det sagt är det ju aldrig fel att rådfråga vården. 

  • Maymom

    Har likadant i min ena fot. Funderar också på om det hänger ihop med amningen, så det du skrev kändes hoppfullt.

  • Anonym (Samma)

    Hade exakt så med första barnet och samma igen nu med tvåan. Med första försvann det efter någon månad vad jag minns, eller tja, en dag bar det bara borta iaf. Så jag räknar med samma igen nu.

  • Anonym (TS)

    Detta är något jag aldrig hört talas om innan att man kan få under amning. Konstigt att sjukvården (BB) inte informerar bättre om olika krämpor som kan uppstå under amning. 

  • Zaro

    Jag har ledbesvär efter förlossningen (ammar också) men det har redan minskat (bebisen är 7 veckor). Har hört att det kan bli så av hormonerna mm.

  • Anonym (TS)
    Zaro skrev 2024-06-07 14:00:06 följande:

    Jag har ledbesvär efter förlossningen (ammar också) men det har redan minskat (bebisen är 7 veckor). Har hört att det kan bli så av hormonerna mm.


    På vilket sätt sitter dina ledbesvär? 
  • LFF

    Om jag har varit mycket på fötterna (gått/stått) så har jag ofta ont och är stel i dem när jag vaknar på morgonen eller suttit ner en längre stund. Det blir bättre när jag sover med strumpor dessa perioder, då håller jag värmen i fötterna på ett annat vis. Jag har visserligen inte kollat upp det men tror inte på reumatism. Jag ammar inte heller (barn i mellanstadieålder)

  • Zaro
    Anonym (TS) skrev 2024-06-07 17:10:29 följande:
    På vilket sätt sitter dina ledbesvär? 
    Jag har haft ont i knäna, särskilt under promenader och nätter, samt i händerna. Du har inte haft problem i dessa delar?
  • Anonym (TS)
    Zaro skrev 2024-06-07 20:17:10 följande:
    Jag har haft ont i knäna, särskilt under promenader och nätter, samt i händerna. Du har inte haft problem i dessa delar?
    Jo jag har ibland problem även i knäna och ibland min högra hand men största problemet för mig är fötterna just nu. Hoppas det går över till sist! 
Svar på tråden Smärta och stelhet