• Anonym (Hmm)

    Hormonspiral: Hur länge håller biverkningarna i sig?

    Satte in spiral för en månad sedan, precis under mens. Nästa gång kom mensen en vecka tidigare och istället för att blöda 2-3 dagar som jag är van blödde jag 5-6 dagar och jag har fortfarande blodiga (rödaktiga) flytningar så jag är inne på dag 11 nu från mensens första dag. Det enda jag har hört är att mensen snarare skulle upphöra när man satt in hormonspiral, men det här verkar ju aldrig sluta småblöda ens :(

  • Svar på tråden Hormonspiral: Hur länge håller biverkningarna i sig?
  • Anonym (P)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-06 20:51:40 följande:
    Hormonspiral: Hur länge håller biverkningarna i sig?

    Satte in spiral för en månad sedan, precis under mens. Nästa gång kom mensen en vecka tidigare och istället för att blöda 2-3 dagar som jag är van blödde jag 5-6 dagar och jag har fortfarande blodiga (rödaktiga) flytningar så jag är inne på dag 11 nu från mensens första dag. Det enda jag har hört är att mensen snarare skulle upphöra när man satt in hormonspiral, men det här verkar ju aldrig sluta småblöda ens :(


    För mig tog det ett och ett halvt år innan mensen stabiliserade sig. Men normalt är att det tar ett par månader.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (P) skrev 2024-06-06 20:52:37 följande:
    För mig tog det ett och ett halvt år innan mensen stabiliserade sig. Men normalt är att det tar ett par månader.
    Ok! Jag hoppas att det stämmer även för mig då, att det tar kortare tid. Men stabiliserade sig, du blöder fortfarande som vanligt alltså?
  • Anonym (P)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-06 20:54:49 följande:
    Ok! Jag hoppas att det stämmer även för mig då, att det tar kortare tid. Men stabiliserade sig, du blöder fortfarande som vanligt alltså?
    Jag gjorde det i några år till, men sen började det krångla och jag fick byta spiral.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (P) skrev 2024-06-06 20:56:17 följande:
    Jag gjorde det i några år till, men sen började det krångla och jag fick byta spiral.
    Så synd :( Den som krånglade, var det den som skulle räcka i 5 år eller 8 år?
  • Anonym (Fiffi)

    Jag har haft min 1,5 år och det är först nu som jag börjar vara blödningsfri 1 vecka ibland. Första 1,5 åren var jag glad om jag nån gång ibland var utan blödningar och med lite tur 2-3 dagar. Gissningsvis så var jag helt utan blödningar kanske 30 dagar på 1,5 år. 

  • Anonym (P)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-06 20:58:28 följande:
    Så synd :( Den som krånglade, var det den som skulle räcka i 5 år eller 8 år?
    Jag har Mirena. Den ska ju hålla i åtta år som preventivmedel, men fem år om man använder den för att hålla blödningstrassel i schack.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (P) skrev 2024-06-06 21:11:41 följande:
    Jag har Mirena. Den ska ju hålla i åtta år som preventivmedel, men fem år om man använder den för att hålla blödningstrassel i schack.
    Ok! Ja jag har den för fem år, Kyleena heter den väl.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Fiffi) skrev 2024-06-06 21:03:59 följande:

    Jag har haft min 1,5 år och det är först nu som jag börjar vara blödningsfri 1 vecka ibland. Första 1,5 åren var jag glad om jag nån gång ibland var utan blödningar och med lite tur 2-3 dagar. Gissningsvis så var jag helt utan blödningar kanske 30 dagar på 1,5 år. 


    Ja så vill jag ju verkligen inte ha det :( Synd då det annars verkar vara ett säkert preventivmedel.
  • Elin pelin

    Det tog mig 6 mån, sedan blev jag helt fri från blödningar.
    I början blödde jag oftare och längre än utan spiral.

  • Anonym (Hmm)
    Elin pelin skrev 2024-06-06 21:30:44 följande:

    Det tog mig 6 mån, sedan blev jag helt fri från blödningar.
    I början blödde jag oftare och längre än utan spiral.


    Ok! Ja men då kanske det finns hopp trots allt :) Just nu känns det som att det inte finns några bra dagar för sex heller bara för de här smådropparna...
  • Anonym (Hh)

    Jag har haft min sen december. Har blött ungefär 3 veckor i sträck med en blödningsfri vecka sen jag satte den. Rätt mycket mensvärk också. 
    Nu börjar det lugna sig, är nog uppe i ungefär två veckor utan blödning nu.
    Men istället så känner jag mig fruktansvärt uppsvälld, har börjat öka i vikt och brösten är ömma. Oroar mig för att vara gravid nu istället 😳 har inte blivit det förut ens utan preventivmedel så risken är väl liten men nu har tankarna börjat snurra 🤯 har gått upp ca 4 kg sen december och känner mig plufsig. 

    Bm kollade så att den satt som den skulle för ett par veckor sen när jag ledsnade på blödandet och ville se så det inte var något fel men allt såg ut som det skulle.

  • Anonym (Hh)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-06 22:07:19 följande:
    Ok! Ja men då kanske det finns hopp trots allt :) Just nu känns det som att det inte finns några bra dagar för sex heller bara för de här smådropparna...
    Jag upplever att jag har börjat blöda efter sex (har passat på under blödningsfria veckan) och misstänker att det är när livmodertappen fått en eller ett par stötar, men det är ju bara som jag gissar. Vissa ställningar funkar inte längre heller, mycket känsligare än innan. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hh) skrev 2024-06-06 22:31:06 följande:
    Jag upplever att jag har börjat blöda efter sex (har passat på under blödningsfria veckan) och misstänker att det är när livmodertappen fått en eller ett par stötar, men det är ju bara som jag gissar. Vissa ställningar funkar inte längre heller, mycket känsligare än innan. 
    Hmm, ja då är iaf sex inte felet för det hade vi längre innan mensen kom för tidigt. Värt att tänka på iaf, tackar!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hh) skrev 2024-06-06 22:28:42 följande:

    Jag har haft min sen december. Har blött ungefär 3 veckor i sträck med en blödningsfri vecka sen jag satte den. Rätt mycket mensvärk också. 
    Nu börjar det lugna sig, är nog uppe i ungefär två veckor utan blödning nu.
    Men istället så känner jag mig fruktansvärt uppsvälld, har börjat öka i vikt och brösten är ömma. Oroar mig för att vara gravid nu istället 😳 har inte blivit det förut ens utan preventivmedel så risken är väl liten men nu har tankarna börjat snurra 🤯 har gått upp ca 4 kg sen december och känner mig plufsig. 

    Bm kollade så att den satt som den skulle för ett par veckor sen när jag ledsnade på blödandet och ville se så det inte var något fel men allt såg ut som det skulle.


    Stackare, du verkar ha det riktigt tufft med din spiral :( Det kanske tar ännu längre tid för vissa, men det verkar iaf gå åt rätt håll så jag hoppas det blir ännu bättre för dig snart {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-06 22:43:44 följande:
    Stackare, du verkar ha det riktigt tufft med din spiral :( Det kanske tar ännu längre tid för vissa, men det verkar iaf gå åt rätt håll så jag hoppas det blir ännu bättre för dig snart  // {#emotions_dlg.flower}
    Ja jag är hoppfull och hoppas att jag bara ätit för mycket choklad och faktiskt inte är gravid 🙈
    Ska köpa ett test för säkerhets skull 😅
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hh) skrev 2024-06-06 22:47:07 följande:
    Ja jag är hoppfull och hoppas att jag bara ätit för mycket choklad och faktiskt inte är gravid 🙈
    Ska köpa ett test för säkerhets skull 😅
    Haha jaa jag skulle nog också känna mig lite skeptisk :D Bättre att kolla en gång för mycket en sån gång.
Svar på tråden Hormonspiral: Hur länge håller biverkningarna i sig?