• Anonym (Kattförsäkring)

Bästa försäkringen för kattungen?

Hej. 
    Jag ska snart hämta hem våran lilla kattunge. Jag är ny på det här med katt, & har läst massor. Men just de här med försäkring är en djungel & jag har ingen aning om vilken jag ska välja? 
    Tar tacksamt emot alla tips! 
    Vi ska ha en huskatt/bondkatt. 
    Katten är ännu inte chippad/idmärkt. Måste den vara det innan jag kan försäkra? Har kollat några försäkringar men där måste man fylla i nummer för att kunna gå vidare. Så måste jag vänta tills jag idmärkt katten? 

🙂🙃

• Svar på tråden Bästa försäkringen för kattungen?
  • Dexter dot com

Varför chippar inte uppfödaren den samtidigt som besiktningen i samband med att ni hämtar katten när den är 12 veckor eller vid vaccinationen? Det är ju lag på att katten ska vara märkt och registrerad men jag vet inte vilka krav försäkringsbolagen har.
    Personligen är det viktigaste för mig att det går att få hög ersättning tex 160000kr/ år och att FORL ingår i försäkringen. 1a året brukar vara billigt så hör hur stor skillnaden blir år 2.

• Anonym (Toker)

Eller så skiter du i försäkringen. De flesta katter klarar sig utmärkt tills de är så gamla att det ändå är dags för avlivning.

Förstår inte hur folk kan lägga ner så mycket pengar på sina djur.

• Anonym (Välfärd)

Djurskyddslagen är tydlig med att djur ska skyddas från onödigt lidande, så att en katt "klarar sig fint" tills den är gammal är ju ett bedrövligt påstående. Jag jobbar på djursjukhus och vi behandlar många djur som är mellan 12 veckor och 15 år. Det är tandproblem, allergier, astma, magsjuka, frakturer och blåskatarrer och allt däremellan. Det är sällan en billig historia så att inte ha katten försäkrad är väldigt dumt. 

TS, de flesta bolag är ganska likvärdiga men med lite olika upplägg. Vissa har maxtak på CT och MR, vissa har maxtak på TR/FORL, vissa kan man lägga till rehab och medicin, andra ingår det i. Så det är en djungel. Jag hade själv inte velat ha ett tak på CT eller MR, TR däremot brukar man, om man är noga med kattens mun, klara sig på det maxbeloppet som finns. Rehab utnyttjas sällan till katter men medicin kan vara dyrt så det är bra att ha. Kolla lite bland de försäkringarna du redan har, ofta får man rabatt om man samlar alla i samma bolag. Jag litar mest på de bolag som redan är etablerade och erfarna inom djurförsäkringar, och då är det väl främst Folksam, If och Sveland. Har haft Dina också och de var bra, men har maxtak på viss diagnostik. Vet att vissa gillar Agria men jag tycker ofta att de kostar mer än de smakar. 

Ring och prata med en försäkringsrådgivare på bolaget ifråga, då kan du teckna utan chipnummer, men får komplettera med det i efterhand istället. Välj inte en försäkring med mindre än 80' i omfattning, den summan kan man dessvärre lätt komma upp i om man har otur. Om du har råd blir det billigare att betala för helår istället för per månad eller kvartal. 

Men, viktigast av allt: Se till att katten är besiktigad innan du hämtar den (Obs på att besiktningen är giltig endast i sju dagar!) och teckna försäkringen innan du hämtar katten. 

Lycka till!

• Anonym (Toker)
    Anonym (Välfärd) skrev 2024-06-06 17:41:44 följande:

Djurskyddslagen är tydlig med att djur ska skyddas från onödigt lidande, så att en katt "klarar sig fint" tills den är gammal är ju ett bedrövligt påstående. Jag jobbar på djursjukhus och vi behandlar många djur som är mellan 12 veckor och 15 år. Det är tandproblem, allergier, astma, magsjuka, frakturer och blåskatarrer och allt däremellan. Det är sällan en billig historia så att inte ha katten försäkrad är väldigt dumt. 

TS, de flesta bolag är ganska likvärdiga men med lite olika upplägg. Vissa har maxtak på CT och MR, vissa har maxtak på TR/FORL, vissa kan man lägga till rehab och medicin, andra ingår det i. Så det är en djungel. Jag hade själv inte velat ha ett tak på CT eller MR, TR däremot brukar man, om man är noga med kattens mun, klara sig på det maxbeloppet som finns. Rehab utnyttjas sällan till katter men medicin kan vara dyrt så det är bra att ha. Kolla lite bland de försäkringarna du redan har, ofta får man rabatt om man samlar alla i samma bolag. Jag litar mest på de bolag som redan är etablerade och erfarna inom djurförsäkringar, och då är det väl främst Folksam, If och Sveland. Har haft Dina också och de var bra, men har maxtak på viss diagnostik. Vet att vissa gillar Agria men jag tycker ofta att de kostar mer än de smakar. 

Ring och prata med en försäkringsrådgivare på bolaget ifråga, då kan du teckna utan chipnummer, men får komplettera med det i efterhand istället. Välj inte en försäkring med mindre än 80' i omfattning, den summan kan man dessvärre lätt komma upp i om man har otur. Om du har råd blir det billigare att betala för helår istället för per månad eller kvartal. 

Men, viktigast av allt: Se till att katten är besiktigad innan du hämtar den (Obs på att besiktningen är giltig endast i sju dagar!) och teckna försäkringen innan du hämtar katten. 

Lycka till!

Jag förstår att du brinner för att djuren ska försäkras. Du lever ju på det.

Blir katten så pass skadad så avlivar man den. Men de flesta katter blir inte det.
  • Anonym (Välfärd)
    Anonym (Toker) skrev 2024-06-06 18:02:03 följande:
    Jag förstår att du brinner för att djuren ska försäkras. Du lever ju på det.

Blir katten så pass skadad så avlivar man den. Men de flesta katter blir inte det.
    Jag brinner för att djuren ska behandlas väl. I det ingår att de tas till veterinären när de är sjuka eller skadade. Många krämpor eller skador är inte skäl för avlivning och då ska djuret ha behandling. Man har så klart rätt att avliva djuret istället, om man vill. Men jag tror att jag, och många med mig, ser djuret som en familjemedlem och vill ha hem det levande. TS inkluderad. Om det är via försäkring eller sparande på konto lägger jag mig inte i. Jag har ju tyvärr sett hur det kan gå när folk INTE har försäkring och tvingas avliva unga, pigga djur för något som, om de kunnat lägga ut en större klumpsumma, lätt hade gått att åtgärda, med god prognos. Även om det inte händer alla katter så vill man verkligen inte chansa. Det handlar inte om att jag lever på att djuren får vård. Jag har ju själv mina djur försäkrade och betalar gladeligen den summan för att känna mig trygg i att slippa avliva av ekonomiska skäl. 
  • Jemp

Jag valde svedea senast. Ha visserligen inte behövt använda den men på pappret bra i alla fall, och forl ingår. 

Seriösa uppfödare id-märker och vaccinerar ju kattungen innan leverans. Tidigare har det gått att försäkra oavsett men jag har inte haft anledning att kolla innan det blev lag på registrering och id-märkning.

Svar på tråden Bästa försäkringen för kattungen?