• Anonym (Migräniker)

Ni med auramigrän

Jag har haft migrän med aura sedan ca 12 års ålder. Kommit ca 1 gång per år. 
    Då med synbortfall, blixtar och huvudvärk.

Men senare tid, nu i vuxen ålder och framförallt senaste månaderna har det blivit oftare och mer intensivt. Känns mer och mer som nån form av stroke.

14 maj fick jag ett anfall med synbortfall, blixtar, overklighetskänsla, domning i vänster ansiktshalva och såklart panik. 

I början på juni nu var det dags igen. Snabbt eskalerande synbortfall, domnade i ansiktet, overklighetskänsla, tappade HELT känseln i båda händerna en stund, skakade i kroppen och var så rädd!
    Efter nån timme kändes det bättre, men hade tryck i huvudet och var ljuskänslig o trött även dagen efter.

Men sen , 2 dagar efter anfallet, så fick jag synbortfall IGEN på en fläck i synfältet. Denna gång fick det över efter 5 min och synen var tillbaka. Men sen kom tjut i öronen , tryck i huvudet och den där jobbiga panikkänslan. Men ändå inte samma anfall som innan och ingen huvudvärk efteråt. 

Min fråga är: Har föer haft aura med bara nån dags mellanrum eller bör man söka vård när det blir så?

• Svar på tråden Ni med auramigrän
  • Anonym (Sandra)

Känner igen det du beskriver.
    Jag har också haft migrän med aura och allt annat du beskriver och det är otäckt när det dyker upp helt oväntat.
    Min migrän varierar, synbortfall, domningar, extremt ont i huvudet, ljus och ljuskänslig om vart annat.
    Det senaste är att jag kan få migränattacker dagar i sträck.
    Detta uppkommer alltid ( eller oftast) efter en väldigt hektisk period och då jag slappnar av efter en tids stress och press med fånig återhämtning. Kan även komma efter känslomässig stress.
    Kan också få tjut ( tinnitus) efter en attack. 

Jag har fått migrän medicin utskrivet.
    Tar en direkt när attacken kommer.
    Har även migrän medicin i nässpray som är bra när jag kräks i samband med migränen.
    Iblsnd kan jag även ta en Alvedon för att stävja en attack, tex när jag märker av synbortfall.
    Sedan lägger jag mig ner och vilar tills attacken går över.
    Vet att det är jobbigt men inte farligt.
    Se till att gå till läkaren så får du medicin utskrivet.
    Kram 

• Anonym (Migräniker)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-06-06 09:29:54 följande:

Känner igen det du beskriver.
    Jag har också haft migrän med aura och allt annat du beskriver och det är otäckt när det dyker upp helt oväntat.
    Min migrän varierar, synbortfall, domningar, extremt ont i huvudet, ljus och ljuskänslig om vart annat.
    Det senaste är att jag kan få migränattacker dagar i sträck.
    Detta uppkommer alltid ( eller oftast) efter en väldigt hektisk period och då jag slappnar av efter en tids stress och press med fånig återhämtning. Kan även komma efter känslomässig stress.
    Kan också få tjut ( tinnitus) efter en attack. 

Jag har fått migrän medicin utskrivet.
    Tar en direkt när attacken kommer.
    Har även migrän medicin i nässpray som är bra när jag kräks i samband med migränen.
    Iblsnd kan jag även ta en Alvedon för att stävja en attack, tex när jag märker av synbortfall.
    Sedan lägger jag mig ner och vilar tills attacken går över.
    Vet att det är jobbigt men inte farligt.
    Se till att gå till läkaren så får du medicin utskrivet.
    Kram 

Åh tack för svar! Jag blir så jäkla rädd, för det känns som det blir värre för varje gång med nya symptom. Vet ju liksom aldrig om det är allvar på riktigt eller "bara migrän".  Har aldrig haft auraymptom igen efter bara ett par dagar från förra gången, så det känns absolut som att det börjar bli värre och att jag nog behöver medicin. 

Börjat bli rädd för att det ska gå så långt att jag börjar prata konstigt eller tuppar av, om jag är ensam hemma eller själv med barnen. 

Fråga: Hjälper medicinen dig mot aurasymptomen också, så att dom snabbare lugnar sig eller inte blir så stora. 
    Eller hjälper det enbart mot huvudvärk/illamående? 

Jag tar kombo ipren+alvedon direkt jag märker synbortfall och upplever att det funkar ganska bra mot huvudvärken. Men jag tycker symptomen innan är mycket jobbigare än huvudvärken och vill helst bli av med dom :( 
  • Anonym (Sandra)

Ja jag tycker att vad jag än tar för medicin när jsg får ett synbortfall så lugnar det ner sig,om inte annat psykiskt och  det stoppar att eventuellt eskalera till att bli en svår migrän attack med huvudvärk.
    Jag kan få synbortfall i de mest olämpliga platserna, på promenaden mot något, på tåget, när jag är på jobbet och vistas i barngrupp mm 
    Jag är dessutom ensam med mina barn hemmavid på 100% men barnen har lärt sig att jag kan få dessa attacker och att jag då behöver stanna upp där jag är, sätta mig ner, ta en tablett ( om så bara Alvedon) och andas igenom attacken.
    Det går i perioder hur täta attackerna är, men som jag nämnde tidigare kommer de efter väldigt intensiva perioder och dålig återhämtning.

Det finns receptfria läkemedel mot migrän som du kan ha hemma och testa.
    Kommer säkert att hjälpa.
    Köp både i tablett och sprayform. Alltid bra att ha hemma.

• Anonym (Fia)

Jag fick migrän ofta i samband med att min syn försämrades ganska fort (utan att jag märkte det). Så ett tips är att gå till optikern! I övrigt: ta sumatriptan och två Alvedon vid första tecken på migrän. Inte fel att träffa läkaren på vårdcentralen oavsett!

• Anonym (Migräniker)
    Anonym (Fia) skrev 2024-06-06 10:26:52 följande:

Jag fick migrän ofta i samband med att min syn försämrades ganska fort (utan att jag märkte det). Så ett tips är att gå till optikern! I övrigt: ta sumatriptan och två Alvedon vid första tecken på migrän. Inte fel att träffa läkaren på vårdcentralen oavsett!

Där sa du nåt kanske.

Min allra första attack fick jag i samband med att jag provade linser för första gången . 

När det sedan började eskalera och bli mer intensivt för ett par år sen så upphörde attackerna igen efter att jag fick nya glasögon med bättre styrka. 

Kanske dags för nya glasögon igen , ska absolut boka en tid och även fixa migränmedicin! Tack för tips!
  • Mrs Moneybags

Jag hade sådan migrän tills jag började äta blodtrycksmedicin av andra skäl och sedan dess har jag inte haft migrän igen! Så enormt skönt. Jag hade migrän säkert 2-3 dagar i månaden, först på ena sidan sedan den andra. Kände mig bakis och frånvarande flera dagar efter. 

Svar på tråden Ni med auramigrän