• Anonym (Orolig)

Ni som fick diagnosen graviditetsdiabetes fick era barn autism?

Fick precis besked om att jag har graviditetadiabetes är i vecka 34. Läste nu att de ökar risken för autism med 30%. Känner mig så otroligt dåligt och skyldig :( 

• Svar på tråden Ni som fick diagnosen graviditetsdiabetes fick era barn autism?
  • Anonym (Aspie)

Varför så rädd för autism? 

• Anonym (E)

Det var ju inte ditt fel att du fick grav.diabetes, det förstår du väl?

• Anonym (d)

Skulle vara mer rädd för bristande källkritik.Eller va... Vad är det att oroa sig för, något som kan hända ändå?

• Anonym (d)
    Anonym (E) skrev 2024-06-05 19:49:41 följande:

Lite mer sakligt vad även jag menade :P
  • Krocko

Jag har tre barn och hade graviditetsdiabmetes med alla tre och ingen autism hos dem Solig

• Anonym (Orolig)
    Anonym (E) skrev 2024-06-05 19:49:41 följande:

Jag har ett barn sedan tidigare och jag åt sötsaker då med men fick aldrig någon diagnos på diabetes. 

Denna gång antog jag att de skulle vara okej att göra som sist så jag har ej tänk alls på vad ja ätit. Det ju df man får graviditetsdiabetes :( 

önska ja kunde gå tillbaka i tiden. 

• Anonym (Orolig)
    Krocko skrev 2024-06-05 19:56:24 följande:

Jag har tre barn och hade graviditetsdiabmetes med alla tre och ingen autism hos dem  // Solig

Stort tack för ditt svar! Känns verkligen bättre! 🙏🏼

Fick du det tidigt i graviditeten eller sent? 

Behövde du ta insulin? 

• Anonym (d)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-05 19:56:45 följande:

Denna gång antog jag att de skulle vara okej att göra som sist så jag har ej tänk alls på vad ja ätit. Det ju df man får graviditetsdiabetes :( 

nej...
  • Anonym (Siri)

Jag har aldrig haft graviditetsdiabetes men fick ändå ett barn med autism.

• Anonym (E)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-05 19:56:45 följande:

Jag har ett barn sedan tidigare och jag åt sötsaker då med men fick aldrig någon diagnos på diabetes. 

önska ja kunde gå tillbaka i tiden. 

Fast nej, det är INTE därför man får varken vanlig diabetes eller grav.diabetes.

www.1177.se/barn--gravid/graviditet/graviditetsbesvar-och-sjukdomar/graviditetsdiabetes--hoga-blodsockervarden-under-graviditet/

Kroppens celler blir mindre känsliga för insulin när du är gravid. Därför behövs det mer insulin för att uppnå samma effekt som tidigare. Men eftersom kroppen oftast är större vid graviditet behövs det ännu mer insulin. Vanligtvis tillverkar kroppen då det extra insulin som behövs. Om det inte bildas tillräckligt med insulin kan cellerna inte ta upp sockret som har samlats i blodet. Det gör att halten blodsocker stiger och du får graviditetsdiabetes.

Det bästa sättet att minska risken för graviditetsdiabetes är att vara fysiskt aktiv och att inte öka alltför mycket i vikt under graviditeten. Då minskar också risken för typ 2-diabetes efter förlossningen.

Du bör även äta regelbundet och försöka fördela måltiderna så jämnt som möjligt över dagen.

• Krocko
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-05 19:58:06 följande:

Stort tack för ditt svar! Känns verkligen bättre! 🙏🏼

Fick du det tidigt i graviditeten eller sent? 

Behövde du ta insulin? 

Relativt sent tror jag, det är så länge sen. Nej, inget insulin, det räckte att lägga om kosten ordentligt. Men det innebär ju att du har ökad risk för att få diabetes2 senare i livet, vilket jag fick när jag var typ 52.
Svar på tråden Ni som fick diagnosen graviditetsdiabetes fick era barn autism?