• Anonym (Anonym)

    Blodprovstagning provsvar?

    Jag är kvinna 28+ alla mina blodvärden har varit bra fram tills nyligen! MCV värde förhöjt sedan April ligger på 102 referens är mellan (92-98)
    och B)Erc-MCHC förhöjt, referensintervallen (317-359) jag har 313. Vet någon vad det kan bero på? Hemoglobin är på 125 samt Järn och B12 ligger bra till.

    Någon som haft liknande problem? Uppskattar om någon här kan Svara oh hjälpa mig.
  • Svar på tråden Blodprovstagning provsvar?
  • Anonym (Anonym)

    Inget svar av någon?..

  • Anonym (L)

    MCHC är ju inte förhöjt? Det ligger ju under referensvärdet?

    Jag är ingen läkare, men jag ser inte att dina avvikelser är så särskilt stora. Hade det varit något så hade din läkare ringt upp dig. 

  • Anonym (lena)

    Kan bero på vad du äter. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (L) skrev 2024-06-06 13:22:12 följande:

    MCHC är ju inte förhöjt? Det ligger ju under referensvärdet?

    Jag är ingen läkare, men jag ser inte att dina avvikelser är så särskilt stora. Hade det varit något så hade din läkare ringt upp dig. 


    Jag har gjort prover via testmottagningen inte hos en läkare. Jag skrev fel MCHC ligger på 311 hos mig det ska  ligga mellan (317-359) så det är inte inom referensintervallen 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (lena) skrev 2024-06-06 13:25:46 följande:

    Kan bero på vad du äter.

    kan du förklara mer? Är inte så insatt . vad kan det bero På att MCV är förhöjt 


  • Anonym (lena)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-06 18:06:15 följande:
    Obalanserat kost menar jag, för lite mat som innehåler b-12, järn eller folat. Alkohol kan också påverka. Men jag tycker inte att avvikelse är för stort.- Om du är oroligt,  lämna proverna igen om en månad och kolla hur det blir då. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (lena) skrev 2024-06-06 18:22:00 följande:
    Obalanserat kost menar jag, för lite mat som innehåler b-12, järn eller folat. Alkohol kan också påverka. Men jag tycker inte att avvikelse är för stort.- Om du är oroligt,  lämna proverna igen om en månad och kolla hur det blir då. 
    Jag har en läkartid inbokad nästa vecka, är det något jag borde ta upp med läkaren? någon skrev att det kan vara fel på mina tarmar, så det har gjort mig orolig. Jag äter en del lax äggröra kött ibland måste äta det mer, tänker på ofxile entrecote? 
  • Anonym (lena)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-06 18:37:09 följande:
    Jag har en läkartid inbokad nästa vecka, är det något jag borde ta upp med läkaren? någon skrev att det kan vara fel på mina tarmar, så det har gjort mig orolig. Jag äter en del lax äggröra kött ibland måste äta det mer, tänker på ofxile entrecote? 
    svårt att svara eftersom jag vet inte varför du har lämnat proverna. mår du bra annars? du kan absolut fråga läkare. men jag tycker att avvikelse är inte så stor och du behöver inte oroa dig om du mår bra. 
Svar på tråden Blodprovstagning provsvar?