• Ungkärring

    Får mjölkstockning så fort jag försöker sluta amma

    Jag håller på att bli tokig. Varje gång jag försöker glesa ut amningstillfällena så får jag mjölkstockning. Hur ska jag gå tillväga? Just nu måste jag amma var 3.5 halv timme för att det inte ska bli fel. 

    Mitt barn är mer än 9 månader gammalt och klarar sig egentligen bra utan amningen. (Ammar inte i samband med nattningar) och nätterna klarar han sig i regel om man vyssjar honom till sömns eller välling. 

    Skulle vara evigt tacksam om någon kunde ge mig tips och råd för att få ett slut på den här onda cirkeln

  • Svar på tråden Får mjölkstockning så fort jag försöker sluta amma
  • Anonym (Hmm)

    Måste du verkligen sluta nu? Läste någonstans att man rekommenderar amning till ca ett års ålder. Annars försök öka tiden med en kvart i taget, långsamt.

  • Ungkärring

    Tyvärr är det så att jag är i en situation där jag måste. Mitt äldsta barn är deprimerad och förmår sig inte längre komma hit varannan helg, så jag behöver ta mig till hen och enkel väg är över 4 h :) 
    Att pumpa är tyvärr heller inte något alternativ till mitt förtret. 

  • Anonym (Hmm)
    Ungkärring skrev 2024-06-05 20:32:22 följande:

    Tyvärr är det så att jag är i en situation där jag måste. Mitt äldsta barn är deprimerad och förmår sig inte längre komma hit varannan helg, så jag behöver ta mig till hen och enkel väg är över 4 h :) 
    Att pumpa är tyvärr heller inte något alternativ till mitt förtret. 


    Hmm, ta med bebisen är inget alternativ förstår jag? Och att bebisen kan vara med någon annan där medan du träffar ditt äldre barn? Men som sagt, fasa ut med en kvart i taget, men det kommer nog ta sin tid...
  • Ungkärring

    Nej jag känner att när jag är med hen så måste jag lägga fokus där och låta hen få vara i centrum. Bebis och hen kan bonda vid andra och bättre tillfällen :)  tack för ditt råd.

Svar på tråden Får mjölkstockning så fort jag försöker sluta amma