• Anonym (blir lite galen)

Kreativa tips på att ungen ska hitta böcker och papper i sin väska

Nu är det snart sommarlov, mitt barn slutar lågstadiet och äntligen slipper jag röran i hans skolväska. Den ska jag ta tag i under lovet och skapa någon form av ordning. Jag behöver massor med kreativa tips!

Han hittar ingenting i sin skolväska och då menar jag ingenting. Jag var likadan som barn och på högstadiet hade jag en dokumentportfölj där jag samlade "kritiska" grejer som alltid försvann. Problemet med min unge är att han inte ens hittar sina böcker.

Varenda läxdag är samma problem. Allt ligger huller om buller i väskan: skrynkliga papper, böcker i olika storlekar, någon pinne, lösa pennor, olika skrivhäften. Nycklarna är jämt puts väck, liksom allergimedicinerna. Ofta måste vi hjälpa honom att rota runt i röran om han inte ska hälla ut allt på köksbordet. Vi har provat tre olika typer av ryggsäckar utan resultat.

Egentligen skulle han behöva ett fack för matte, ett för svenska, ett för engelska, etcetera. Hur kan man skapa det och samtidigt få plats med böcker i samma fack?

• Svar på tråden Kreativa tips på att ungen ska hitta böcker och papper i sin väska
  • Fjäril kär

Antalet mappar, väskor eller fickor spelar ingen roll alls om inte barnet klarar av att hålla den ordningen i slutändan.  

Jag antar att det ser lika rörigt  ut på andra platser kring barnet som skrivbordet,  sängbordet och andra delar av rummet och hemmet?  Då måste barnet börja lära sig vara rädd om sakerna och hålla ordning. Börja fundera på anledningen till att det inte kan hålla ordning på sina böcker och saker? 

• Räkan77

Inte säkert de kommer att ha lika mycket böcker att ta hem i mellanstadiet. Många skolor har inte så mycket böcker på mellan- och högstadiet pga kostnadsskäl. 

Tror inte heller det hjälper att göra olika fack, för han kommer inte stoppa ned i rätt fack. Om han trots goda intentioner inte klarar av att hålla ordning i ryggsäcken kan en idé vara att ni vuxna hjälper honom att rensa den varje dag. Vissa har svårare än andra att hålla ordning på sina saker och för vissa blir det ett stort problem som de behöver hjälp med.

Gällande nycklar kan jag tipsa om kodlås, det underlättade vår vardag enormt. Vi har en son som pga diagnos har otroligt svårt att hålla reda på grejer och för honom var det omöjligt att ha koll på nycklar. Men det var inte bara han som tyckte att det var skönt att slippa hålla koll på nycklarnaGlad

• Anonym (Linda)

Min son med diagnos fick nycklarna insydda i ryggsäcken.  Ett långt band i slitstarkt material syddes fast i ett fack i väskan och jag sydde helt enkelt in nycklarna. Virade bandet runt nyckelringen och sydde fast. Han behövde bara dra ner dragkedja i ett sidofack så fick han upp nycklarna och kunde låsa upp.  Missade han att stänga hängde dom och skramlade så han hörde dom. (En extra bjällra på knippan) 

Svar på tråden Kreativa tips på att ungen ska hitta böcker och papper i sin väska