• Anonym (Greta)

    Kan man se filmer från USB på iPad?

    Jag har ett USB-minne med flera filmer på. Tror att de alla är i MP4-format. Jag har kunnat se dem på TV:n via DVD-spelaren. Skulle jag också kunna se dem på min iPad? Vad jag vet finns adapter så att man kan koppla ihop USB-minnet med iPaden, men det kanske inte går ändå?

  • Svar på tråden Kan man se filmer från USB på iPad?
  • Fontana

    Nu har jag ingen iPad, och det finns dessutom massor med versioner av iPad men:

    Du måste förstås kunna koppla in USB-minnet till Paddan. Om det är en nyare iPad behöver du förmodligen en adapter från (gamla) USB A till USB C. Kostar några hundralappar men fungerar med många olika tillbehör.

    Att sedan kunna spela upp filmerna: Förmodligen finns det redan installerat ett program på Paddan för att spela upp filmer, men de fungerar inte alltid så bra.

    Ett bra alternativ är att ladda ner gratisprogrammet VLC: https://www.videolan.org/vlc/download-ios.html

    Programmet är gratis och fungerar med nästan alla ljud- och filmfiler. Jag har det installerat på alla mina datorer. Finns för bland annat Windows, Mac OS, iOS och andra plattformar.

    Så: Ja, du måste förstås först kunna koppla in USB-minnet fysiskt till Paddan, sedan måste du eventuellt ladda ner VLC (eller något annat program - men VLC är välanvänd och beprövat). Kostar inget att försöka. Och Ja: det är väl ungefär detta som många har sin iPad till.

  • Anonym (Greta)

    Tack Fontana! Jag har också VLC på datorn. Ska testa! 

Svar på tråden Kan man se filmer från USB på iPad?