-
-
Svar på tråden Jag skapar scenarier som är sorgliga - Tänker på bekantas och vänners öden, liv och dåtid
-
Du kanske kan börja skriva? Kanske att det kan hjälpa dig att få ut den ångesten.
-
Vi vet.
-
Som du fått tips om i tidigare trådar, börja terapi. Hos Mindler kan du själv boka och välja.
-
Det viktigaste är ju att du inte blandar ihop fantasi och verklighet. Jag skriver på en roman och har hållit på i tre år snart. Människorna i min roman och deras livsöden är verkliga för mig, och även om karaktärerna är påhittade, så är de verkliga i mitt huvud. Genom att skriva om dem, så får jag hela deras liv framför mig. Jag kan till och med drömma om dem på natten och vakna och tänka: jäklar, var det så det gick till? Sedan går jag tillbaka till datorn och skriver om hela det senaste kapitlet.
Man brukar säga att en författare använder en tredjedel fantasi, en tredjedel läst och en tredjedel verkligt i sina romaner. Den där uppdelningen är viktig, för problemet är att om man skriver en roman som är baserad på en verklig person, så ska inte den personen kunna känna igen sig själv och bli kränkt, för då är det förtal. Du bör tänka likadant när du fantiserar om dina vänner. Man kan inte, och ska inte, hitta på för mycket om en person som lever. Däremot kan du hitta på en helt egen karaktär som har likheter med en av dina vänner, men man ska inte kunna känna igen personen.
Skriv ner dina fantasier, men var noga med tredjedelsregeln. Om inte annat så kanske du får ihop en riktigt bra berättelse till slut som din vän kan läsa utan att veta att den handlar om henne.