• Anonym (Orkar inte - Vill inte mer - Det räcker nu - Vill vara normal)

Jag vet att jag är en idiot och har inget att tillföra

Ibland så tänker jag mycket om jag faktiskt har blivit en idiot. Jag slog i huvudet ordentligt i huvudet, sidan om huvudet.

Sedan dess har jag setts som idiot i olika sammanhang. Jag försöker ibland memorera om jag någonstans setts som idiot tidigare. Hur konstigt det än låter, så kan jag inte memorera det.

Men efter slaget, så har jag olika möjligheter att kommit i olika sammanhang. Jag är medveten över att jag kanske kan ses som klok eller okej vid första ögonblicken. Då jag kan tala för mig och är allmänt artig och har väl bredare social kompetens än intelligens.

Hursomhelst, så är jag dum överallt.

Jag blir alltid den personen som alla förr eller senare tar mig som idioten. Det sker precis överallt.

Jag orkar verkligen inte mer.

Jag har tagit kontakt med VC. Jag får snabbt svar ''Nej, du är inte ointelligent''. ''Inte sättet som du formulerar dig på!''.

Jag kan hålla med om att jag som sagt kan tala för mig och på det viset kanske ses som ''klok''. Men jag är så dum inom akademiska, inom det teoritiska och massa annat.

Jag jobbade som kundtjänst. Jag längtade efter sådant arbete, där jag hade bra chef, bra kollegor. Men gjorde fel. Så nu får jag sluta på jobbet. TL sa själv: ''Jag tycker du är en person som passar bra och skall ta hand om kunder. Men inte inom kundtjänst. Det är för mycket att hålla reda på. Men du är en person som skall jobba inom service. Definitivt.''. 

Jag ställde upp som volontär för Hyresgästföreningen och var med i styrelse. en jag sågs som idioten. Jag slutade. Även i övriga sammanhang. Så är jag idioten.

Jag märker att jag kan bli till vis mån få kontakt med folk. Oftast inom det sensuella. Så jag känner att jag bara är en sexobjekt och ingenting annat. Jag har inte dålig självkänsla. Detta är ett faktum och jag märkt av det.

Jag borde vara så ledsen nu. Men jag tror jag just nu befinner mig i en försvarsmekanism, där jag inte riktigt våga känna det jag egentligen känner innerst inne. Men jag känner att jag orkar inte mer bara.

• Svar på tråden Jag vet att jag är en idiot och har inget att tillföra
  • Anonym (Psykisk hälsa)

Har du gjort en utredning av din psykiska hälsa? Annars är det nog dags för det.

• Anonym (Orkar inte - Vill inte mer - Det räcker nu - Vill vara normal)
    Anonym (Psykisk hälsa) skrev 2024-06-03 21:42:26 följande:

Har du gjort en utredning av din psykiska hälsa? Annars är det nog dags för det.

Jag vill så gärna få kontakt med psykiatrin, men varken psykiatrin eller VC tar mig på allvar.

Psykiatrin kommer jag inte ens kontakt med, mer än att jag får avslag för mitt egna skrivna remiss.

VC tar mig inte på allvar, utan syftar på att jag ''inte är ointelligent''. Den senaste handlande om att jag skall träna på min självkänsla.

Samtidigt som jag hade kontakt med försörjningsstöd och kom in på deras egna ''jobb möjlighet''-program (kommer inte ihåg vad de kallade för egentligen).

Där jag träffade en man som sa: ''Det kan vara tvärtom. Att du är för hög intelligent. När man är för hög intelligent, så kan det komma att man blir sämre på det akademiska och andra saker. För man tänker så annorlunda.''.

Min teori är att många blir ''lurade'' för hur jag har kontakt med människor. Jag kan hålla med om att jag är duktig på att vara social, om jag så vill.
    En annan teori, är att man säger saker för att verka snäll och muntra upp en. Eller att man blir ställd och vet inte vad man skall svara på när någon säger att denne är ointelligent.

Men visst, återigen; jag har försökt få kontakt med psykiatrin. Men ingen tar mig på allvar inom VC/psykiatrin-sektorn.
  • Anonym (Psykisk hälsa)
    Anonym (Orkar inte - Vill inte mer - Det räcker nu - Vill vara normal) skrev 2024-06-03 22:00:01 följande:
    Jag vill så gärna få kontakt med psykiatrin, men varken psykiatrin eller VC tar mig på allvar.

Psykiatrin kommer jag inte ens kontakt med, mer än att jag får avslag för mitt egna skrivna remiss.

VC tar mig inte på allvar, utan syftar på att jag ''inte är ointelligent''. Den senaste handlande om att jag skall träna på min självkänsla.

Samtidigt som jag hade kontakt med försörjningsstöd och kom in på deras egna ''jobb möjlighet''-program (kommer inte ihåg vad de kallade för egentligen).

Där jag träffade en man som sa: ''Det kan vara tvärtom. Att du är för hög intelligent. När man är för hög intelligent, så kan det komma att man blir sämre på det akademiska och andra saker. För man tänker så annorlunda.''.

Min teori är att många blir ''lurade'' för hur jag har kontakt med människor. Jag kan hålla med om att jag är duktig på att vara social, om jag så vill.
    En annan teori, är att man säger saker för att verka snäll och muntra upp en. Eller att man blir ställd och vet inte vad man skall svara på när någon säger att denne är ointelligent.

Men visst, återigen; jag har försökt få kontakt med psykiatrin. Men ingen tar mig på allvar inom VC/psykiatrin-sektorn.
    Men vad söker du för när du söker utredning? För det här med intelligensen och det du skriver här låter ju såväl långsökt som rörigt.
Svar på tråden Jag vet att jag är en idiot och har inget att tillföra