• Whenyouneedit

Handmjölka råmjölk inför förlossning för tillmatning- diabetes

Hej,

På grund av diabetes så har jag från vecka 36+0 blivit ombedd av barnmorska att börja handmjölka. Jag har diabetes typ ett och detta är något som alla med diabetes (typ 1 och graviddiabetes) rekommenderas att göra då barnen föds med lågt blodsocker och behöver mer än ?bara? amningen. Barnet behöver sedan tillmatas några veckor efter förlossningen (olika hur mycket beroende på barn).

Är nyfiken på andras erfarenhet av detta. 

- Någon som handmjölkat för detta i förhand? Hur har det gått för er? Hur mycket mjölk har ni fått och när började det komma mer? 

Jag är inne på andra tillfället jag handmjölkat och kommer verkligen bara droppar. Kanske fått upp 10 droppar tot. Sparar dessa i frysen som rekommenderat men kanske bara bör slänga? Hur ska några droppar i botten av en burk kunna användas? 😅 Ska jag slänga dessa och mer spara sen när det finns att ta från?

- Ni som varit i denna situation. Hur länge behövde ni tillmata med er mjölk alt mjölkersättning?

• Svar på tråden Handmjölka råmjölk inför förlossning för tillmatning- diabetes
  • Emiljan

Diabetiker och födde mitt barn feb-24 här! 👏

- Jag började handmjölka i vecka 34 ungefär, började lite tidigare då jag bara var nyfiken och för jag visste att det skulle ta tid att bygga upp ett lager. Jag mjölkade morgon och kväll cirka 15 minuter och fick ihop cirka 50ml.

- Jag slängde faktiskt tills att jag började få ihop mer per omgång. Du kan blanda mjölk som håller samma temperatur. Jag mjölkade i en liten behållare på morgonen, satte den i kylskåpet och mjölkade i en annan behållare på kvällen och satte i kylskåpet. På morgonen när båda var kalla så hällde jag över i samma behållare och drog upp i sprutor (jag har pump och anvömde sprutorna som man fyller reservoaren med.)

- Min sparade mjölk var tyvärr slut samma dag vi kom till BB då barnmorskorna tinade upp för mycket per gång. Vi skötte inte det själva då det var första barnet och vi visste inte bättre. Min bebis fick sen ersättning och ammade tills den "riktiga" mjölken rann till och jag visste att det räckte. Då struntade jag i ersättningen rakt av men vi fick ett utfasningsschema ifall ifall.

Lycka till och om du verkligen vill helamma så ge inte upp. Det kan vara svårt att få till amningen men när allt väl funkar så tycker iaf jag att det är det mysigaste som finna 🥰

• Kronärtskocka

Har samlat råmjölk inför födseln, inte pga diabetes utan pga misstänkt stort barn.

Började i v 36+0 och prövade först att handmjölka men fick sedan över till manuell pump. (Även om det inte rekommenderas att använda pump.) Fick inte mkt alls per gång, ca 2-5ml bara. Så inga mängder. Men gjorde det en stund morgon och kväll. Lite trixigt, då det gällde att hålla pumpen så att dropparna stannade i själva tratten. Ville inte att de skulle rinna vidare ned och riskera att smetas ut och bli svåra att fånga upp. Hade köpt sterila sprutor utan nål som jag samlade upp de små månaderna i och frös in. Blev ca 30ml total, slutade i v 38+2 då jag dagen efter hade ett inplanerat kejsarsnitt. Barnet var som de trott stor, över fem kilo och fick vid födseln av den sparade råmjölken. Behövde inte mer på BB sedan även om jag gav lite mer av den frysta dygn två när vi kommit hem. Sedan rann min mjölk till så mer behövdes inte.

Även om det jag fryst ned inte hade räckt om bebisen behövt tillmatas under längre tid kändes det bra att innan ge det ett försök, jag tror det förberedde brösten på att snabba på starten, och att veta att bebis fick lite mer gulddroppar i starten. 

Jag har ett gäng sterila sprutor kvar hemma om du eller någon annan vill ha dem.

Svar på tråden Handmjölka råmjölk inför förlossning för tillmatning- diabetes