• Anonym (Jojo)

    Studera 100% och jobba 100%

    Jag skulle så gärna vilja studera till apotekare men samtidigt har vi inte råd med att jag skulle säga upp mig.
    Har två små barn dessutom.
    Känns orealistiskt att kunna jobba 100% (möjligtvis gå ner till 75% ) och studera 100%,  eller finns det någon som har gjort det och klarat av det? 
    Detta är ju dessutom inte en distansutbildning...
    Jobbar med administration så kan jobba mycket hemifrån och har väldigt givmilda flexramar (06-22)

  • Svar på tråden Studera 100% och jobba 100%
  • Anonym (L)

    Det finns många som jobbar heltid och samtidigt studerar på heltid. Vissa klarar det, andra inte. Det är individuellt. 

  • MsM84

    En fråga är ju hur mycket tid och energi du har och om du har en partner eller annan avlastning som kan ta ett extra stort lass med barnen under studietiden.

  • Anonym (Anonym)

    Hej. Ja det är orealistiskt att jobba 100 % och studera 100% ! Är det bara när man ska prova nytt jobb som man kan få tjänstledigt? Kommer inte ihåg reglerna på den. Ställer frågan kan du verkligen inte jobba mindre som tex 50% bara det är mycket om man ska plugga vid sidan om. Du har barn i tillägg. Att studera till apotekare är ju inte bara bara. Man bör fokusera helhjärtat på studierna så man slipper komma efter Det är höga krav som du säkert förstår. Jag studerar själv på universitetet man har aldrig ledigt. 

    Tycker det låter konstigt att inte ha råd att gå ner till att jobba max 50 % och sen studera. Ni är ju två väl som delar på det ekonomiska.? Man får helt enkelt dra ner drastiskt i livsstil under ett par år. Det är ett val. 
    Om det beror på stora skulder att det är svårt m ekonomi och studier är mitt råd att vänta m studier och jobba tills man betalat av mer på dem. Lycka Till. I all välmening

  • Lyckligalotta

    Jag jobbade 80% medan jag läste lärarutbildningen. Men det är kanske en lättare utbildning än till apotekare. Fick tjänstledigt för att göra praktik...

    Hade två små barn på den tiden 

  • Anonym (Lis)

    Om du tar extra lån och extra bidrag pga barn får du ca 18000-19000 av CSN, måste du jobba heltid för att komma upp i den lön du har nu?

  • Anonym (Apotekare)

    Jag skulle inte rekommendera någon att läsa till apotekare i nuläget. 
    Vill du jobba på apotek välj receptarie, kortare utbildning och exakt samma jobb och möjligheter inom apoteksvärlden. Vill du jobba inom vården välj ssk eller läkare, mycket mer konkret jobb. Farmaceuter inom vården har en roll men inte en avgörande sådan, mer som rådgivare och medhjälpare.  Dessutom inte överdrivet många lediga jobb. Vill du tillverka mediciner kommer du löngre med kemi eller recepterie plus nichad master sedan. Som receptarie har du redan licens och kan välja att plugga vidare just det du vill, 


    Väldigt många apotekare ångrar sin utbildningsval, gå och fråga folk. 

Svar på tråden Studera 100% och jobba 100%