• Anonym (Rädd)

HJÄLP! Får jag välja kirurgisk eller medicinsk abort själv?

(HJÄLP SNABBA SVAR?️😰) 
    Har jag rätt att själv välja om medicinsk eller kirurgisk abort? 
    Vid besöket uppfatta jag det som att jag inte kunde välja detta själv?inte ofta dem gjorde kirurgisk.
    Gjorde en inneliggande medicinsk abort i tonåren som var traumatisk för mig och gjort mig livrädd för abort.
    Förra veckan planerades en hemma abort men då jag bröt ihop sa barnmorskan bestämt att du kommer hit för dagvård?då vi hjälper dig här med läkemedel osv.
    IDAG ska första tabletten tas hos dem och tillbaks för planerad abort om 2dagar.
    Jag är livrädd och vill ha en kirurgisk men kan jag kräva detta? (V 8+3)
  • Svar på tråden HJÄLP! Får jag välja kirurgisk eller medicinsk abort själv?
  • Aliona

Ja, man har rätt att välja. Läs tex här: https://lawline.se/answers/har-jag-ratt-att-valja-abortmetod

D
    äremot genomförs kirurgisk abort enbart vecka 7+0 till 12+0, och du kan ha medicinska orsaker som gör att bara den ena metoden är lämplig. 

Stå på dig gentemot barnmorskan om du vill ha kirurgisk abort och det inte finns medicinska orsaker till att du måste ha medicinsk. En abort kan vara traumatisk så det är viktigt att det känns så rätt som möjligt. Jag hade ett fantastiskt bemötande av vården som lät mig välja utan problem, och jag är så tacksam för det. 

• Anonym (Ann-Sofie)

Gör du abort mellan vecka 7 och 12 har du rätt att välja kirurgisk. Tidigare eller senare än så är det bara medicinsk som gäller. 

Förutsatt att du befinner dig i den fas då bägge metoder kan användas, har du rätt att välja. Även om barnmorskan i första hand rekommenderar medicinsk.

Detta är givetvis undantaget om det kan finnas starka medicinska skäl till att du bör undvika den ena eller andra metoden.

Jag ville själv absolut göra kirurgisk och jag var beredd att vänta på rätt vecka för det, även om det var tungt mentalt. Men det visade sig att jag hade ett utomkvedshavandeskap som skulle kunna bli för farligt att vänta med att åtgärda, och då fick det bli medicinsk i stället.

Svar på tråden HJÄLP! Får jag välja kirurgisk eller medicinsk abort själv?