• Anonym (123)

    Vad kan receptionisten se?

    Hej! Har just plussat med första barnet och nu funderar jag på vart jag ska höra av mig.


    På min närmaste vårdcentral så jobbar en relativt nära anhörig, men jag vill ju inte att någon ska veta detta än på länge. 


    Är det någon som vet om receptionisten kan se vad jag ska göra på mitt besök? 

    skriver barnmorskorna själva i journalen eller använder dom sig av läkarsekreterare? 


    har 4-5mil till nästa vårdcentral så hade vart skönt att kunna ta den närmsta, men det beror ju på hur anonym man är

  • Svar på tråden Vad kan receptionisten se?
  • Anonym (123)

    Denna anhörige jobbar alltså i receptionen och som läkarsekreterare, vet ej vilka dagar i veckan hen jobbar 

  • Sunflora

    Alla i vården har tystnadsplikt hon får alltså inte berätta för någon att du varit där. Receptionisten kan inte se journalerna men de kan se vem du ska träffa och vad besöket gäller hon kommer alltså fatta att du är gravid. 


    Jag skulle tagit den VC som var närmast. Hon får som sagt inte säga något till nån det är olagligt. 

  • Anonym (123)

    Okej, tack för svar! 

  • Anonym (Mvc?)

    Men är det inte till en mödravårdscentral du ska? Eller är den på något sätt integrerad i en vanlig vårdcentral på någon liten ort?

  • Anonym (Mo)

    Om hon är läkarsekreterare så kan hon se om det är hon som skriver journalanteckningen. Men det är kutym att om en ser ett namn en känner igen så får någon annan skriva. Men skulle hon nu ändå skriva det så har hon tystnadsplikt väldigt strikt sådan. 

  • Anonym (Mo)
    Sunflora skrev 2024-06-02 09:56:47 följande:

    Alla i vården har tystnadsplikt hon får alltså inte berätta för någon att du varit där. Receptionisten kan inte se journalerna men de kan se vem du ska träffa och vad besöket gäller hon kommer alltså fatta att du är gravid. 


    Jag skulle tagit den VC som var närmast. Hon får som sagt inte säga något till nån det är olagligt. 


    Ts skriver att personen även jobbar som läkarsekreterare 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (123) skrev 2024-06-02 09:52:18 följande:
    Vad kan receptionisten se?

    Hej! Har just plussat med första barnet och nu funderar jag på vart jag ska höra av mig.


    På min närmaste vårdcentral så jobbar en relativt nära anhörig, men jag vill ju inte att någon ska veta detta än på länge. 


    Är det någon som vet om receptionisten kan se vad jag ska göra på mitt besök? 

    skriver barnmorskorna själva i journalen eller använder dom sig av läkarsekreterare? 


    har 4-5mil till nästa vårdcentral så hade vart skönt att kunna ta den närmsta, men det beror ju på hur anonym man är


    Du ska vända dig till MVC, dvs en mödravårdcentral. Inte din vanliga VC om du är gravid, VC kommer bara remittera dig till MVC ändå.
  • Anonym (d)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-06-03 19:05:41 följande:
    Du ska vända dig till MVC, dvs en mödravårdcentral. Inte din vanliga VC om du är gravid, VC kommer bara remittera dig till MVC ändå.
    Här är det samma ställe, annan ingång men du ringer till samma reception. Så det behöver inte alls vara fel.
  • Anonym (123)

    mvc och vc delar byggnad och reception här, man anmäler alltså sin ankomst på samma ställe. 


    Anonym (qwerty) skrev 2024-06-03 19:05:41 följande:
    Du ska vända dig till MVC, dvs en mödravårdcentral. Inte din vanliga VC om du är gravid, VC kommer bara remittera dig till MVC ändå.
Svar på tråden Vad kan receptionisten se?