• Anonym (mamman)

    10-åring vill vara hemma vissa dagar istället för på fritids i sommar - hur lägger vi upp dagen för att testa?

    Jag har en 10-åring som börjar 4:an i höst. Han brukar vara ledig hela sommarlovet men kommer i år att bara vara ledig 4 veckor, resten av tiden är han inbokad på fritids. Problemet är att han inte gillar fritids och kom själv med förslaget att han vill testa att vara hemma ensam någon dag.

    Han är duktig och så, så jag tänker att det är värt att prova det, någon dag när jag går hemifrån kl 9.20 och hans pappa kommer alltid hem kl 14.45. Vår son har varit hemma ensam hemma strax under 3 timmar hittills.

    Han känner sig lite osäker på mikron men om man ordnar kall mat som finns förberedd i kylen, så borde det funka med maten. Hans pappa har möjlighet att svara i telefon på arbetstid utan att någon chef lägger sig i, så om man säger att vår son kan ringa honom, så finns vi hela tiden tillgängliga. 

    Det känns ju som att det kommer att gå, men är det någonting mer som vi kanske måste tänka på innan? Jag känner mig stressad över det här, men både min man och vår son tycker att det verkar som att det ska funka.

    Hur har ni andra gjort när ni för första gången har låtit era barn vara hemma ensamma en dag då och då?

  • Svar på tråden 10-åring vill vara hemma vissa dagar istället för på fritids i sommar - hur lägger vi upp dagen för att testa?
  • Räkan77

    Ni vuxna kan ju vara borta sex timmar nu en helg med möjlighet att komma hem om sonen känner sig ensam. Då får han känna på hur det är vara ensam så länge.

    När det gäller mikron så är det ju bara att ni berättar hur lång tid maten ska värmas, han kommer lära sig värma mat i mikron jättefort om han börjar träna. 

  • Anonym (Pappa till tre barn)

    Ni får väl ha några prova-på-dagar. Sen kanske han ska få göra lite mer hemma rent allmänt. Vår 5-åring vet hur man använder micron. 

  • Anonym (låter ok)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-06-02 00:40:44 följande:

    Ni får väl ha några prova-på-dagar. Sen kanske han ska få göra lite mer hemma rent allmänt. Vår 5-åring vet hur man använder micron. 


    Olika typer av micro är olika svåra att hantera. Är det bara att vrida på ett vrede är det enklare än om man t ex har en kombinerad ugn och micro så att man måste pilla sig genom menyer.

    Våra barn är 10 resp 13 (yngsta fyller 11 i höst) och även om jag normalt sett jobbar hemifrån kommer jag behöva vara på kontoret 1v i juli, dvs när det inte finns någon barnomsorg. Barnen kommer då vara ensamma hemma ca 08-17. Det kommer antingen finnas mat att värma eller så får de laga något enkelt själva.
  • Anonym (Egentligen?)

    Men vad är skillnaden, egentligen, mellan tre timmar och sex timmar? 


    om det ena gått bra så varför skulle inte det andra gå bra? 

  • Grusibrallan1

    Här är det ganska vanligt att barnen slutar gå på fritids helt den sommaren de ska börja mellanstadiet. I mina barns klasser var det 1 person  i den åldern som gick på fritids. Alla barn är olika såklart, men tänker att ni får lära barnet micron och bara våga testa. Vissa dagar är säkert jätteensamma och tråkiga om kompisarna är iväg, men det är en lärdom det också. 

  • Anonym (Oppna inte nar du ar sjalv)

    Regel nummer ett: oppna inte for nagon. Det kan vara svart for ett barn att saga nej om ryktet gatt att han ar ensam hemma och ovalkomna (busiga) kompisar ringer pa. Annu svarare om han rakat oppna dorren och de bara kommer in (utan att han lyckas/vagar stoppa det. Ha tydliga regler kring detta, t ex. att kompisar ar valkomna efter 15 (nar pappan ar hemma) och att ytterdorren halls stangd oavsett vem det ar. 
    Om ni godkant att Kalle (som ni kanner val) kan komma sa ska han vara dar innan du gar (9:15), instruera att de "inte far anvanda ugn/spis" och att t ex. pastasallad/kycklingsallad finns i kylen. 
    Far han ga ut om han kanner for det eller ska han vara inne? Om han ar ute bor han ha en stor nyckelknippa (inte los nyckel) som gar att fasta i t ex. byxhallorna, sa att han inte tappar bort den. Och ater igen, vara uppmarksam pa att andra barn sen inte foljer efter honom hem nar han gar hem. Det hande min son att klasskamrater foljde efter honom efter skolan, och da oppnade han forstass inte dorren, men nar de ladsades att de hade gatt och han oppnade dorren sa hoppade de fram och trangde sig in. Mycket obehagligt och aven svart for ett barn att forsoka styra upp och fa ut inkraktarna, speciellt om de ar flera stycken.

    Mikron kommer han att lara sig. Skriv vilka knappar han ska trycka pa och gor det enkelt for honom genom att ha fardigtinad mat i kylen, sa att han inte blir forvirrad av defrostprogram och annat, utan att det ar samma uppvarmningsprogram for all mat ni lamnar kvar till honom.

  • Räkan77

    Om han har trevliga kompisar så ser jag inget problem med att ta hem kompisar. Här i vårt radhusområde var alla barn hemma själva sommaren efter trean och de umgicks med varandra både utomhus och inomhus. Vi brukade kolla bland föräldrarna om någon jobbade hemma som då kunde vara back-up vid kris.

Svar på tråden 10-åring vill vara hemma vissa dagar istället för på fritids i sommar - hur lägger vi upp dagen för att testa?