• Lillmisse

    Usel mamma

    Jag känner mig som en usel mamma. Jag har inte det som krävs för att kämpa för mina barn. Jag är autistisk har GAD med många katastroftankar. Får hjälp genom psykiatrin.
    Jag har varit rädd för föräldrarollen från start. Men nu är det värre än någonsin tidigare. Vet inte hur jag ska klara tonåren. Dom är 9 år nu och ju äldre dom blir desto mer komplicerade bekymmer kommer det va med dom. Jag med min autism har svårt att förstå och tolka rätt. Det ger katastroftankar. Så här i efterhand skulle jag inte skaffat barn. Det är för komplicerat för mig. Det gör att jag har svårt att slappna av och knyta an. I grunden så älskar jag mina barn men jag är alldeles för rädd att göra fel. Som autistisk vill jag gärna ha en facit på hur jag ska göra, men det finns inte när det gäller barn. Jag har drabbats av en förlamande prestationsångest. Det gäller allt jag gör så får jag prestationsångest. Prestationsångesten grundar sig i den prestationsångest jag känner med barnen. Jag har en prestationbaserad självkänsla och känner mig värdelös när jag inte kan jag inte kan prestera det jag måste. Jag får ångestattacker som kan hålla på hela dagen. Det blir bara värre och värre

  • Svar på tråden Usel mamma
  • Anonym (Vi)

    Jag kan trösta dig med att du är okej. Vi är många föräldrar som känner oss helt otillräckliga emellanåt med eller utan funktionsnedsättningar.

    Det är bra att du träffar nån på psykiatrin så att du får prata igenom saker och ting.

  • Anonym (Brbr)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-01 17:30:24 följande:

    Sök hjälp,  tex på vårdcentralen. Eller privat psykolog.


    Hon går ju redan På psykiatrin. Då får man inte gå på vårdcentralen eller söka hjälp nån annanstans 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Brbr) skrev 2024-06-01 18:27:43 följande:
    Hon går ju redan På psykiatrin. Då får man inte gå på vårdcentralen eller söka hjälp nån annanstans 
    Privat psykolog måste man väl alltid få gå till om man vill och kan betala själv?
  • MsM84

    Har man barn finns det ofta andra, mer lättåtkomliga vägar till psykologisk hjälp i föräldrarollen. De kanske kan hjälpa dig?

  • TvillingmammaVästgöte
    MsM84 skrev 2024-06-01 18:58:39 följande:

    Har man barn finns det ofta andra, mer lättåtkomliga vägar till psykologisk hjälp i föräldrarollen. De kanske kan hjälpa dig?


    Ja, vår kommun håller utbildningar för föräldrar, kostnadsfritt. Man kan också söka hjälp på familjecentrum.
Svar på tråden Usel mamma