• Anonym (Efternamn)

    Vilket efternamn är finast av Rådström eller Samuelsson

    Hejsan
    Väntar första barnet och jag och sambon är oenig om vilket efternamn som är finast att ge barnet. jag heter Rådström i efternamn och han heter Samuelsson.  vilket tycker ni är finast.

  • Svar på tråden Vilket efternamn är finast av Rådström eller Samuelsson
  • OlgaElvira

    Rådström såklart. Tänk att få bära samma efternamn som poeten Niklas Rådström😍

  • Anonym (Anonym)

    Samuelsson. Jag själv har både Ö och Å i mitt efternamn och det har varit jobbigt emellanåt. Har många gånger önskat att jag haft ett efternamn utan varken Å, Ä eller Ö.

  • Anonym (Efternamn)
    OlgaElvira skrev 2024-05-30 20:02:42 följande:

    Rådström såklart. Tänk att få bära samma efternamn som poeten Niklas Rådström😍


    Ja Rådström är ett väldigt ovanligt efternamn till skillnad från Samuelsson
  • Anonym (Emmy)

    Jag tycker det nästan helt beror på vad barnet ska heta i förnamn.  att det låter fint tillsammans.

  • Anonym (Sson)

    Här är en till med ö i efternamnet. Jag kommer låta våra barn få sson namn. 
    Men det är klart att det beror på förnamn och tvärtom, vilket efternamn kanske styr förnamn för er. Men det är väl en sån sak man får komma överens om, hoppas ni båda blir nöjda i slutänden 😊

  • Anonym (ÅÄÖ)

    Jag skulle inte välja ett namn med Å,Ä och Ö. Det har ingenting att göra med vad som är finast, båda namnen är fina.

    Kan ni inte komma överens, kan barnet alltid heta Samuelsson Rådström eller Rådström Samuelsson. Det är ganska långt, men om föräldrarna inte klarar av att släppa på stoltheten så är det en kompromiss. Och som alla kompromisser blir ingen nöjd.

  • Anonym (N)

    Rådstöm är finare.
    Och ni är bara sambo.

    Ingen anledning att barnet ska ta hans namn då.

  • Mrs Moneybags

    Så intressant att folk inte vill ha namn med de svenska bokstäverna. Jag har ett namn med ö och har aldrig haft problem av det. Tvärtom tycker jag det är coolt med det udda och unika. 


    Jag tycker annars att Rådström och Samuelsson är likvärdiga - lika snygga. 

  • Annika O

    Vad heter personen i förnamn, ta det som passar bäst ihop med förnamnet :) Båda är lika fina :) 

  • Anonym (qwerty)

    Rådström. Om ni inte är gifta får barnet automatist ditt namn. Ska ni gifta er snart är det praktiskt att ni alla har samma. 

    Sedan beror det lite på vilket namn ni tänker er till barnet också. Ett namn som slutar på samma ljud som efternamnet bör på flyter ihop. Tex Lucas Samuelsson kommer bli Lucas Amuelsson och Per Rådström blir Per Ådström. Bara ett tips.

  • OlgaElvira
    Anonym (qwerty) skrev 2024-06-01 22:25:21 följande:

    Rådström. Om ni inte är gifta får barnet automatist ditt namn. Ska ni gifta er snart är det praktiskt att ni alla har samma. 

    Sedan beror det lite på vilket namn ni tänker er till barnet också. Ett namn som slutar på samma ljud som efternamnet bör på flyter ihop. Tex Lucas Samuelsson kommer bli Lucas Amuelsson och Per Rådström blir Per Ådström. Bara ett tips.


    Håller helt med om vikten av förnamnet och att det fungerar med efternamnet. Inte så viktigt som barn med som vuxen i yrkeslivet och vuxen är man största delen av sitt liv. 


    Fast Pär Rådström, journalist och författare (Niklas Rådströms pappa) lyckades alldeles utmärkt trots att namn flöt ihop. Namn har kanske inte så stor betydelse ändå. 


     

  • Cathariiina

    Jag tycker EGENTLIGEN att man ska gifta sig innan man skaffar barn, att kvinnan ska ta mannens efternamn oavsett vilket som är finare, och att barnen sedan automatiskt får detta namn också. Det har blivit alldeles för rörigt i Sverige nu.

    Men om jag bara ska bedöma dessa två namn i egenskap av namn, så tycker jag att Rådström är finare. Jag har aldrig gillat Samuel som jag kopplar ihop dels med judendomen och dels med tokreligiösa frireligiösa kristna församlingar, och detta smittar av sig på Samuelsson. Rådström är mycket svenskare.

Svar på tråden Vilket efternamn är finast av Rådström eller Samuelsson