• Anonym (Bekymrad)

    Vad ska jag göra?

    Min son (13 år) har sin flickvän hemma. De har gått upp för trappan till hans rum. Jag är på nedervåningen och hör konstiga ljud. Ska jag gå och titta? Jag vet att det låter konstigt, men jag vet inte. Jag vill ha ärliga svar och inte skräp. Är det här normalt? Vad ska jag göra? Vad gör de två?
  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Anonym (Kimchi)

    Det är mycket hög tid att ni har sexsnacket om ni inte redan har haft det. 


    Iofs helt normalt beteende från ungdomarna. Har de inte samlag så håller de bergis på att hångla och fingra. Var inte så naiv. 


    Ta diskussionen att de rent lagligt inte ska ha sex. Punkt. När båda fyllt 15 är det ok. Utrusta med info och kondomer. 


    När de är hemma så önska/kräv öppen dörr. Fika, spela spel, se på film mm tillsammans. Det är ok att vara lite pinsam förälder ibland. 

  • Anonym (Bekymrad)
    Ska jag gå upp och ta en titt?
  • Poison82
    Anonym (Bekymrad) skrev 2024-05-30 15:02:21 följande:
    Ska jag gå upp och ta en titt?
    Knacka och fråga om dom vill ha fika eller vad som
  • olof 45
    Anonym (Bekymrad) skrev 2024-05-30 15:02:21 följande:
    Ska jag gå upp och ta en titt?
    Blä! Vad är det du vill se??

    Bättre att ringa på sonens mobil och be att han kommer ner en sväng?
  • Anonym (Bekymrad)
    Jag vill inte se något. Jag vill bara veta om jag ska kolla
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-05-30 14:57:47 följande:

    Ta diskussionen att de rent lagligt inte ska ha sex. Punkt. När båda fyllt 15 är det ok. Utrusta med info och kondomer. 


    Om ungdomarna är jämngamla och båda samtycker finns inga lagmässiga hinder mot att de har sex. 
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Nelly) skrev 2024-05-30 15:20:45 följande:
    Wenn die Jugendlichen gleich alt sind und beide zustimmen, gibt es keine rechtlichen Hindernisse für Sex. 
    Och vad ska jag göra nu? Gör de det eller inte?
  • OlgaElvira
    Anonym (Bekymrad) skrev 2024-05-30 15:22:54 följande:
    Och vad ska jag göra nu? Gör de det eller inte?
    Kanske, kanske inte. Vi vet inte och du måste själv vara den som tar reda på fakta. Knacka på, gå in. Det är föräldrars jobb att vara pinsamma.
  • Anonym (Bekymrad)
    OlgaElvira skrev 2024-05-30 15:36:48 följande:
    Vielleicht, vielleicht auch nicht. Wir wissen es nicht und Sie müssen derjenige sein, der die Fakten selbst herausfindet. Tippen Sie, steigen Sie ein. Es ist die Aufgabe der Eltern, peinlich zu sein.
    Men om jag gör det, vad ska jag göra? Jag kan ju inte lägga mig i vad de gör, eller hur?
  • Anonym (Kimchi)

    Men vad är problemet?? Du hör konstiga ljud. Undrar om du ska gå dit. För att göra vad? Fortsätta lyssna? Tolka vad du hör. Knacka på och gå in? Du vill inte se om de ligger? Du vill både veta och inte. 


    Bättre du tar en promenad och struntar i alltihopa. 


    Visst. Det är inte olagligt om 2 under 15 har sex med varandra men det är rätt olämpligt ändå. Du måste ha sexsnacket med ungdomarna ändå. Det är ditt föräldraansvar. 

  • OlgaElvira
    Anonym (Bekymrad) skrev 2024-05-30 15:38:49 följande:
    Men om jag gör det, vad ska jag göra? Jag kan ju inte lägga mig i vad de gör, eller hur?

    Nu hände ju detta igår så det akuta problemet är nog löst. Men såna där gånger får man tänka. Vad är det värsta som kan hända? Om jag går in och avbryter en sexuell aktivitet. Om jag går ut och låtsas inte höra. 
    Det blir pinsamt, men det ör ditt jobb att ibland vara pinsam. 


    Du undrade vad du konkret ska glra och säga. Duknackar, väntar några sekunder, öppnar dörren, säger med lätt upprörd röst, vad håller ni på med det hörs i hela huset.
    Om de håller på med npgon sexuell aktivitet så säger du, till dem båda, vi föräldrar måste nog ha ett snack med er båda om risker och skydd. Jag kommer att ta kontakt med dina föräldrar.

  • Astriidlind

    13 år och redan i ett förhållande? Jag hade faktiskt satt en gräns och sagt att sånt får man vänta med och hade min son kommit hem med en tjej hade dom kunnat få sitta med mig och kollar på en film. 13 åringar har inget konsekvenstänk

  • OlgaElvira
    Anonym (Bekymrad) skrev 2024-05-30 15:38:49 följande:
    Men om jag gör det, vad ska jag göra? Jag kan ju inte lägga mig i vad de gör, eller hur?
    Jo, det kan du, och det ska du. Du är förälder, det är ditt jobb. Ni är för unga för att ha sex. Ni får vänta till dess att ni är 15. Sedan informerar du flickans föräldrar,  själv tar du ett samtal med din 13-åring om varför handskar vänta.
Svar på tråden Vad ska jag göra?