Anonym (TS) skrev 2024-05-30 09:12:26 följande:
Skolans ansvar för hemmasittare?
Mitt barn har haft väldigt mycket frånvaro denna termin. Först berodde det på fysisk sjukdom men nu verkar det ha övergått till psykiska problem (säkert kopplat till sjukdomen). Jag har haft regelbunden kontakt med skolan för att förklara läget och jag upplever att de är förstående men de kommer inte själva med förslag på åtgärder. Jag börjar känna mig handfallen och det tär på mig att både försöka hjälpa barnet att hänga med i skolan och samtidigt heltidsarbeta.
Jag skulle önska mer engagemang från skolan. Både vad gäller pedagogiskt stöd och även kanske kontakt med kurator eller liknande för att kunna reda ut varför det just nu är omöjligt för barnet att ta sig till skolan utan kraftig ångest, huvudvärk, illamående etc.
Vad kan jag kräva av skolan i ett sånt här läge? Barnet går i högstadiet.
Jag upplever detsamma med mitt barn som är i en liknande situation. Skolan verkar inte oroade över hennes frånvaro, de hör nästan inte alls av sig för att stämma av läget, alla möten och insatser är det vi föräldrar som fått initiera. Vi har fått be om att specialpedagog ska kopplas in, att skolläkaren ska kontaktas för påbörjan av en utredning.
Vi har haft två möten den här terminen, inget av dem har skolan planerat, utan vi har fått be om möten. Och vi har även drivit de anpassningar som skett, de har gått med på våra förslag, men inte kommit med egna. och det är juliote svårt, för vi vet ju egentligen inte vad skolan kan eller bör ordna, så det vore ju bättre om skolan berättade vad de kan göra och sen planerar vi utifrån vad vårt barn klarar.
Det är även vi som ordnat samtalskontakt (kuratorn i skolan jobbar bara halvtid och bara väldigt lite tid för vårt barn).
Jag vet inte om det är så att de litar på att vi tar hand om barnet, och därför inte känner oro. Men de vet ju inte! Eller så har de så många andra elever som mår dåligt så att de bara inte mäktar med allas behov.
Jag undrar hur det går för de barn som inte har engagerade och resursstarka föräldrar som tar tag i såna här saker. Eller föräldrar som inte kan sitta och maila och ringa runt under arbetstid för att ordna saker och möten med skolan.
Vi har även bett att skolan ska ha lite kontakt med barnet, inte bara genom oss föräldrar, så att hon känner sig lite inkluderad och att någon bryr sig om hon är där eller inte. Och då har en lärare mailat en gång, sen inget mer.