• Anonym (mammamu21)

MA-missed abortion

Hej,

Jag var på ultraljud och borde varit i vecka 12+4 dagar, men på ultraljudet kunde de inte hitta något hjärta eller se någon hjärtaktivitet. De kunde inte heller se något blodflöde i fostret och det fanns även lite vätska i buken. Det var två läkare som kom och gjorde undersökningen. Dessutom var fostret mindre än det ska vara.

Nu har inte jag något att jämföra med, men hur hade en "normal" ultraljudsbild sett ut?? Förstår att man borde sett något röra sig i fostret (blodaktivitet?), men tänker om dom missade det? Det kanske låg konstigt så dom inte såg det eller hjärtat? Och vad gäller blodflödet, är det något som ens syns på ett foster? Man såg liksom aktivitet runtomkring (i livmodern) men inte där fostret låg. Tänker som sagt om dom inte såg rätt.
    Eller hur mycket kan man lita på att dom faktiskt ställde rätt diagnos.
    Undrar också vad vätska i buken kan innebära?

• Svar på tråden MA-missed abortion
  • Anonym (Sara)

Jag har också varit med om det två gånger ..fast tidigare , upptäcktes i vecka 11 första gången och i vecka 6 ungefär andra gången.. Tror tyvärr de brukar kunna se när man är så långt gången, är det tidigt är det mycket svårare och då har jag varit med om att de har sett fel. Men man brukar vänta en vecka för säkerhets skull och kolla igen innan man gör något tror jag? 

Annars är det ju om du inte är så långt gången som du trodde. Och såklart kan läkare se fel. När jag väntade min son var det en läkare som sa att jag höll på att få missfall, han såg det på ultraljud .. då var jag i vecka 8. Sonen är 2 år gammal nu. 

• Anonym (Sara)

Och jag beklagar verkligen om det är så att det blir missfall .. men håller tummarna för att de ändå har sett fel. Kram!

• camomill

Åh stackare 😭 precis när man börjar bli säker på att det inte blir missfall. 

Jag har aldrig varit gravid så kan inte bidra med några erfarenheter. Men har det inte bokats in någon tid för abort eller uppföljning? För då borde de rimligtvis dubbelkolla att de är säkra på sin sak. 

Kram!

• Anonym (Sara)
    camomill skrev 2024-05-29 13:18:38 följande:

Jag har aldrig varit gravid så kan inte bidra med några erfarenheter. Men har det inte bokats in någon tid för abort eller uppföljning? För då borde de rimligtvis dubbelkolla att de är säkra på sin sak. 

Kram!

Ja normalt brukar man kolla igen efter en vecka tror jag. Och om det är MA kan man ju behöva hjälp att få ut det. Jag har gjort en medicinsk ?abort? och en skrapning.
  • Anonym (S)

Du kan googla på ?ultrasound 12 weeks? för att se bilder och det finns även videos av ultraljud på youtube om du vill se hur det brukar se ut. Du kan lita på det de säger. Man vill så gärna att det inte ska vara sant så man försöker hitta alternativa förklaringar. Hela grejen med att vara i chock och förnekelse, det är förståeligt. Men jag beklagar. Har själv varit med om flera missfall varav senaste hade fostret dött i v13+1, så några enstaka dagar innan ultraljudet. Även om det inte hjälper dig så är du inte ensam om detta.

• Anonym (mammamu21)
    camomill skrev 2024-05-29 13:18:38 följande:

Kram!

Hej,
    Den information jag fick så var alternativet att vänta och låta kroppen ta hand om det eller göra en medicinsk abort. Så jag fick redan ta första pillret. Men jag är rädd att dom sett fel och tänk om det var så att dom bara inte såg hjärtat??
    Tänker att/om jag borde ha väntat och tog ett förhastat beslut:(
    Inser nu också att det egentligen bara diffar en vecka mellan storleken på barnet och veckan jag borde varit i. Så det är ju inte konstigt om man uppskattat tiden fel. Fast nu sa dom att fostret var i den storleken som den borde vara i v.10, när jag egentligen är i v. 11+4. :/
  • Anonym (mammamu21)

Tänker såklart att/om dom sett fel och att allt egentligen var ok. Och att man kanske borde göra ett sista ultraljud innan man verkligen går vidare/tar det sista steget:/

Svar på tråden MA-missed abortion