• Palmskalle

35+ försöker få sitt första barn

Hej! Finns det fler där ute som försöker få till sitt första barn och som är över 35?

Jag är själv 36 och vi har försökt i 8 månader (13 cykler). Missfall i v5 första månaden. Vi har gjort en utredning och där kunde de inte hitta något "fel". Har en äggreserv på 1. Har en cykel på 25 dagar, 11-13 dagars lutealfas. 

Jag börjar tappa hoppet, och i vår stad är det 11 månaders väntetid för IVF (via landstinget). Vill bara ventilera och prata med andra i samma sits... =(

• Svar på tråden 35+ försöker få sitt första barn
  • Anonym (Ka)

Hej! Jag fick mitt första barn när jag var 29 år. Det var efter 1 års försökande. Nu är jag 36 år och försöker få ett till barn. Har genomgått en del operationer sedan mitt första barn, vet inte om det har påverkat min fertilitet. Har försökt med tvåan i ett år nu, delar din hopplöshet. Jag förstår att det är värre för dig som inte har fått ditt första barn ännu, för jag minns hur det var första gången. I dagsläget blir jag deprimerad varje månad när mensen kommer, vill knappt äta dom dagarna, har ingen lust med någonting. Har precis tagit kontakt med en gynmottagning och försöker boka ett besök. 

• Anonym (Nästan)

Hej, är inte över 35, men med amh på 1,5 vid 32.
    För oss tog det ett år att få plus, ett missfall och ett år till innan vi fick plus som vi hoppas ska bli vårt första barn. Det är värt att försöka i väntan på ivf. Det är bra chanser när amh är över 1 trots allt och 36 är fortfarande ungt. Så länge ägglossning sker finns det chans. Lycka till 😊

• Palmskalle
    Anonym (Ka) skrev 2024-05-29 09:47:47 följande:

Hej! Jag fick mitt första barn när jag var 29 år. Det var efter 1 års försökande. Nu är jag 36 år och försöker få ett till barn. Har genomgått en del operationer sedan mitt första barn, vet inte om det har påverkat min fertilitet. Har försökt med tvåan i ett år nu, delar din hopplöshet. Jag förstår att det är värre för dig som inte har fått ditt första barn ännu, för jag minns hur det var första gången. I dagsläget blir jag deprimerad varje månad när mensen kommer, vill knappt äta dom dagarna, har ingen lust med någonting. Har precis tagit kontakt med en gynmottagning och försöker boka ett besök. 

Samma här, blir deppig i två veckor i väntan på mens. Det hjälper ju inte att man förmodligen har PMS på det..
  • Palmskalle
    Anonym (Nästan) skrev 2024-05-29 10:41:42 följande:

Hej, är inte över 35, men med amh på 1,5 vid 32.
    För oss tog det ett år att få plus, ett missfall och ett år till innan vi fick plus som vi hoppas ska bli vårt första barn. Det är värt att försöka i väntan på ivf. Det är bra chanser när amh är över 1 trots allt och 36 är fortfarande ungt. Så länge ägglossning sker finns det chans. Lycka till 😊

Hur kommer det sig att ni inte sökte hjälp efter 1 år?
  • Anonym (Nästan)
    Palmskalle skrev 2024-05-29 10:48:17 följande:
    Hur kommer det sig att ni inte sökte hjälp efter 1 år?
    Det gjorde vi men det var tvunget att gå ett år efter missfallet innan de ville hjälpa oss, så sista cykeln innan ivf hjälp så blev det plus 🙏
  • Palmskalle
    Anonym (Nästan) skrev 2024-05-29 10:56:01 följande:
    Det gjorde vi men det var tvunget att gå ett år efter missfallet innan de ville hjälpa oss, så sista cykeln innan ivf hjälp så blev det plus 🙏
    Oh så fint för er ! Önskar er all lycka <3
  • Anonym (Nästan)
    Palmskalle skrev 2024-05-29 14:08:21 följande:
    Oh så fint för er ! Önskar er all lycka <3
    Tack 🙏 Önskar er det samma, rätt som det är stämmer allt för er 🥰
  • Iriss

Hej! Vill bara peppa för kände igen mig i ditt inlägg och jag är också 36 år. Jag fick också tidigt missfall nästan direkt när vi började försöka. Läste så mycket (mest på familjeliv och liknande) om att det skulle vara lättare att bli gravid efter missfall så blev supernere när det tog tid. Drog med min sambo på utredning som inte visade något fel. Efter nio månader blev det äntlig ett plus som stannade kvar och nu är jag sju månader in i graviditeten. Så tänk på att det är helt normalt att det tar tid. Jag provade iof kinesisk akupunktur och örter för att öka fertiliteten, men vet egentligen inte om det är det som gjorde att det till slut gick eller om det var en tillfällighet. Massa lycka till!

Svar på tråden 35+ försöker få sitt första barn