• Anonym (Matte)

Hanhund som är helt sextokig!

Jag har en 4-årig hane som jag haft sen han var valp, han är så go och underbar på alla sätt och vi är bästa vänner. Det finns endast en enda sak med honom som jag totalt avskyr...och det är när han "blir sextokig" och ska till varje pris "lätta på trycket" genom att tokjucka mot mitt underben. Det händer oftast antingen när vi är ute eller när jag ligger och vilar. Jag är så så less på dessa "anfall" och jag blir väldigt arg och ryter att han ska sluta. Han ignorerar det totalt och lyssnar inte på mig förrän jag nästan visar mig "hatisk". Han är annars lite si & sådär då det gäller att lyssna och lyda.. men har förstått att han inte klarar av när det blir många intryck på en gång. Då HÖR han inte ens mig, glömmer bort mig och skäller ut i tomma intet hysteriskt. Annars är han otroligt snäll, vänlig och kärleksfull. Är det kanske just kärlek han försöker visa med juckandet?? Alla säger olika; vissa att det är för att hunden ska försöka dominera ägaren. Vissa säger att det är könshormoner. Och det stämmer att han "får Pippi" när han vädrar löptikar! Då är han direkt på mitt ben, hyperventilerar och det ser ut som att han gör det tvångsmässigt faktiskt! Hur ska jag få honom att sluta jucka mot mig??

• Svar på tråden Hanhund som är helt sextokig!
  • Anonym (M)
    Anonym (Matte) skrev 2024-05-28 20:57:31 följande:

Jag har en 4-årig hane som jag haft sen han var valp, han är så go och underbar på alla sätt och vi är bästa vänner. Det finns endast en enda sak med honom som jag totalt avskyr...och det är när han "blir sextokig" och ska till varje pris "lätta på trycket" genom att tokjucka mot mitt underben. Det händer oftast antingen när vi är ute eller när jag ligger och vilar. Jag är så så less på dessa "anfall" och jag blir väldigt arg och ryter att han ska sluta. Han ignorerar det totalt och lyssnar inte på mig förrän jag nästan visar mig "hatisk". Han är annars lite si & sådär då det gäller att lyssna och lyda.. men har förstått att han inte klarar av när det blir många intryck på en gång. Då HÖR han inte ens mig, glömmer bort mig och skäller ut i tomma intet hysteriskt. Annars är han otroligt snäll, vänlig och kärleksfull. Är det kanske just kärlek han försöker visa med juckandet?? Alla säger olika; vissa att det är för att hunden ska försöka dominera ägaren. Vissa säger att det är könshormoner. Och det stämmer att han "får Pippi" när han vädrar löptikar! Då är han direkt på mitt ben, hyperventilerar och det ser ut som att han gör det tvångsmässigt faktiskt! Hur ska jag få honom att sluta jucka mot mig??

*snipp snipp*
  • Anonym (Matte)
    Lynx123 skrev 2024-05-28 21:05:23 följande:

Han måste så klart kastreras.

Ja, flera som har sagt det redan under hans första år. Men jag har förstått att det för det första är svindyrt och det finns ingen garanti för att det förändrar något. Och så jag då med mina nojor.. Tänk om hunden lider mentalt och känslomässigt för resten av livet efter en sådan allvarlig stympning!?! Jag tänker på vilken skada det skulle göra på vilken man som helst..! Däri sitter ju en stor del av själva manligheten.  VET någon helt säkert att hunden inte blir som en lobotomerad, eller deprimerad eller skadad psykiskt efter ingreppet?? Det är ju trots allt ett allvarligt övergrepp... även om det "bara är en hund"! Jag tycker det måste finnas något annat sätt att få hundar lugna än att stympa dem?
  • Anonym (Etolog)
    Anonym (Matte) skrev 2024-05-28 20:57:31 följande:

För att veta om det är könshormoner så kan du ju låta göra en så kallad kemisk kastrering som håller cirka ett halvår. Att han juckar behöver dock inte vara ett beteende som har med hans sexuella drifter att göra, utan kan vara en stressreaktion. När det blir "för mycket" av allt så vet han inte vad han ska göra utan börjar med ett beteende som för honom ger utlopp för frustrationen. Om beteendet kvarstår efter kemisk kastrering (förespråkar inte kirurgisk kastrering om det inte finns en stark indikation på att göra det) så hade jag konsulterat en hundpsykolog eller dylikt som på närmare håll kan studera situationerna det sker i. 

Fram tills dess tycker jag att du ska lära dig identifiera alla de situationer han börjar jucka, och ha något avledande i fickan som du ger precis innan situationen eskalerar till att han juckar. Skulle det hända så skrik inte på honom utan ta konsekvent bort honom från benet med ett "a-a" eller "nej" eller vilket ord du väljer att använda. Lugnt och metodiskt. Var lika envis som han är. Låt honom inte stå och fixera om det är löptikar som triggar utan distrahera med trick-träning eller dylikt, rör er bort från doften. 

Sist men inte minst tycker jag att ni ska gå en helt vanlig kurs tillsammans för att få bättre samarbete. Gör något ni tycker är kul. Rallylydnad eller spår eller vad som. Troligen blir han mer motiverad att lyssna om du får kul saker att hända när ni är ute tillsammans. 
  • Jemp

Låter snarast som överslagsbeteende. Det du beskriver om stress/blockering/uppspelthet spär på intrycket ytterligare. 
    Har ni kört mycket passivitetsträning? 

• Jemp
    Anonym (Matte) skrev 2024-05-28 21:19:39 följande:
    Ja, flera som har sagt det redan under hans första år. Men jag har förstått att det för det första är svindyrt och det finns ingen garanti för att det förändrar något. Och så jag då med mina nojor.. Tänk om hunden lider mentalt och känslomässigt för resten av livet efter en sådan allvarlig stympning!?! Jag tänker på vilken skada det skulle göra på vilken man som helst..! Däri sitter ju en stor del av själva manligheten.  VET någon helt säkert att hunden inte blir som en lobotomerad, eller deprimerad eller skadad psykiskt efter ingreppet?? Det är ju trots allt ett allvarligt övergrepp... även om det "bara är en hund"! Jag tycker det måste finnas något annat sätt att få hundar lugna än att stympa dem?
    I sammanhanget veterinärvård är det ju inte överdrivet dyrt, och ett enkelt ingrepp rent medicinskt. Hunden lider inte av ?förlorad mandom?, däremot kan det finnas andra bieffekter (gällande tex pälskvalitet och eventuellt förstärlta rädslor). 
  • Lynx123
    Prata med en veterinär om det så får du all info. Det är det enda kloka att göra och kommer hjälpa din hund enormt.
  • Krocko

När vår hundgöra så och inte lyssnar även om jag säger till på skarpen så stänger jag ute honom från där jag är med ett kompostgaller en stund (han ser mig hela tiden), t ex i hallen. Då fattar han o efter en stund kan jag ta bort gallret och han sköter sig Solig

• Anonym (Matte)
    Anonym (Etolog) skrev 2024-05-28 21:25:27 följande:
    För att veta om det är könshormoner så kan du ju låta göra en så kallad kemisk kastrering som håller cirka ett halvår. Att han juckar behöver dock inte vara ett beteende som har med hans sexuella drifter att göra, utan kan vara en stressreaktion. När det blir "för mycket" av allt så vet han inte vad han ska göra utan börjar med ett beteende som för honom ger utlopp för frustrationen. Om beteendet kvarstår efter kemisk kastrering (förespråkar inte kirurgisk kastrering om det inte finns en stark indikation på att göra det) så hade jag konsulterat en hundpsykolog eller dylikt som på närmare håll kan studera situationerna det sker i. 

Fram tills dess tycker jag att du ska lära dig identifiera alla de situationer han börjar jucka, och ha något avledande i fickan som du ger precis innan situationen eskalerar till att han juckar. Skulle det hända så skrik inte på honom utan ta konsekvent bort honom från benet med ett "a-a" eller "nej" eller vilket ord du väljer att använda. Lugnt och metodiskt. Var lika envis som han är. Låt honom inte stå och fixera om det är löptikar som triggar utan distrahera med trick-träning eller dylikt, rör er bort från doften. 

Sist men inte minst tycker jag att ni ska gå en helt vanlig kurs tillsammans för att få bättre samarbete. Gör något ni tycker är kul. Rallylydnad eller spår eller vad som. Troligen blir han mer motiverad att lyssna om du får kul saker att hända när ni är ute tillsammans. 
    Tack för alla bra tips! 

Enda anledningen till att en kemisk kastrering ännu inte blivit av är att det är för dyrt för min lilla plånbok. :( Jag frågade hos veterinären en gång och har för mig att hon sa att det går på något mellan 1.500:- och 3.500:-..? Du kanske vet mer exakt? Men visst vore det värt att prova! 

Jag är också inne på att det är en form av stressreaktion som utlöser juckandet. Fast det som är konstigt är att jag kan ligga i sängen eller soffan, han ligger vid mina fötter, det är knäpptyst omkring och jag är lugn och glad.. ändå börjar han..! Från att innan ha varit till synes trygg och lugn! Eller så är det väl så att jag inte har noterat att han upplevde stress eftersom jag var i min egen värld och höll på med ex: plugg, lyssna på musik, läsa/skriva på FL etc. 
    Alltså: Oftast när det händer så är det någon löptik i närheten (när vi är ute), eller väldigt mycket intryck på samma gång (människor, hundar, trafik m.m.), men ibland kan han som sagt börja med juckandet när vi är hemma och det är helt tyst och lugnt omkring (bara jag och han som bor i lägenheten). Har undrat om det då kan bero på att han är uttråkad och vill få min uppmärksamhet..? 

Kan tillägga att han ibland försöker "sätta på" andra hanhundar också! 

En kurs ska vi absolut gå! Det skulle vara kul för oss båda, och att lära känna andra hundar och ägare. Fast det kräver dock att det finns kurser där man bor! ;)  Bor på en väldigt liten ort och här anordnas kurser ganska sällan. Men jag ska hålla utkik! :)
  • Anonym (Etolog)
    Det behöver inte vara svindyrt att kastrera, nej. Men precis som du säger så vet man vad man har men inte vad man får. Just därför anser jag inte att man ska kastrera kirurgiskt som quick fix. Väldigt många veterinärer ser bara till det medicinska och visst, kastrerade hanhundar drabbas inte lika ofta av prostatabekymmer, bråck i perineum etc. De är dock ofta dåligt pålästa om hur resten av hunden drabbas. Många får hemsk päls och när man plockar bort testosteronproduktionen så kan de mycket riktigt bli håglösa. Det finns också ett väldigt tydligt samband mellan kastrering och förstärkta rädslor och osäkerhet. Sen förekommer medicinska komplikationer som inkontinens, fetma (fast det kan man ju i regel styra själv) och komplikationer i samband med själva ingreppet. Narkosen medför alltid en liten risk, liksom ett kirurgiskt ingrepp innebär en infektionsrisk och hunden kan eftervården drabbas av läkemedelsbiverkningar. Med det sagt så finns det väldigt många hanar som aldrig drabbas av något av detta! Så finns det en god anledning att kastrera så kan det absolut vara värt det. Men det ska vara ett informerat beslut i så fall. 
Svar på tråden Hanhund som är helt sextokig!