• Anonym (Mom)

Kan man bestämma vad förskolan får lära ens barn

Min son 2 år går på förskola där en pedagogisk arbetar som är helt inne på att använda tecken till och med när hon står och pratar med oss föräldrar. Hon är inte hörselskadad utan använder det som ett språkstödande arbetssätt. 
    Mitt barn använder nu mer tecken än tal och har gått bakåt i sitt tal. Ser fler barn som sitter och gestikulerar. Sonen blir arg när jag och min man inte förstår. 
    Jag tycker inte om det. 
    Kan jag göra nåt eller är det så det ska vara i förskolan nu? Någon idé att byta?

• Svar på tråden Kan man bestämma vad förskolan får lära ens barn
  • Anonym (X)
    Anonym (Mom) skrev 2024-05-28 20:10:18 följande:
    Kan man bestämma vad förskolan får lära ens barn

Min son 2 år går på förskola där en pedagogisk arbetar som är helt inne på att använda tecken till och med när hon står och pratar med oss föräldrar. Hon är inte hörselskadad utan använder det som ett språkstödande arbetssätt. 
    Mitt barn använder nu mer tecken än tal och har gått bakåt i sitt tal. Ser fler barn som sitter och gestikulerar. Sonen blir arg när jag och min man inte förstår. 
    Jag tycker inte om det. 
    Kan jag göra nåt eller är det så det ska vara i förskolan nu? Någon idé att byta?

Vad säger rektorn?
  • Anonym (Mom)
    Anonym (X) skrev 2024-05-28 20:12:41 följande:
    Vad säger rektorn?
    Jag har inte tagit det så långt ännu. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Mom) skrev 2024-05-28 20:15:13 följande:
    Men gör det då! Om barnens språkutveckling hämmas så är det allvarligt! Rektor kommer säkert försvara det med att det ska vara stödjande, för det är det, precis som bildstöd, men när det blir mer tecken och mindre prat så är det allvarligt.
  • Anonym (X)
    Anonym (Mom) skrev 2024-05-28 20:15:13 följande:
    Börja där. 
  • Anonym (Mom)
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-28 20:17:24 följande:
    Men gör det då! Om barnens språkutveckling hämmas så är det allvarligt! Rektor kommer säkert försvara det med att det ska vara stödjande, för det är det, precis som bildstöd, men när det blir mer tecken och mindre prat så är det allvarligt.
    Ja, jag måste det. Bara det inte påverkar mitt barn om de blir irriterade på mig. 
    Igår satt sonen här hemma och slog ihop knutna händer gång på gång på gång. Jag sa det när jag lämnade imorse och då skrattade pedagogen, gjorde samma gest och sa att det var jobba han menade. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Mom) skrev 2024-05-28 20:21:20 följande:
    Ja, jag måste det. Bara det inte påverkar mitt barn om de blir irriterade på mig. 
    Igår satt sonen här hemma och slog ihop knutna händer gång på gång på gång. Jag sa det när jag lämnade imorse och då skrattade pedagogen, gjorde samma gest och sa att det var jobba han menade. 
    Men du måste ju göra det för ditt barns skull, om du tror att det skadar ditt barn.
    Som förälder måste man ha lite ryggrad. Annars får du be pappan ta snacket. 
  • Anonym (Mom)
    Anonym (X) skrev 2024-05-28 20:24:02 följande:
    Men du måste ju göra det för ditt barns skull, om du tror att det skadar ditt barn.
    Självklart tar jag snacket. Är mest ute efter att höra om detta är ett vanligt arbetssätt nuförtiden. Att man får acceptera det om man väljer förskola för små barn. 
  • Anonym (Wtf)

Om du inte klarar att ta den diskussionen så är det läge för en orosanmälan.

• Anonym (Mom)
    Anonym (X) skrev 2024-05-28 20:24:02 följande:
    Tror inte att det skadar honom men jag ser ingen mening med att ett barn som är långt framme i sitt tal och ordförståelse ska behöva lära sig detta. 
  • Jhannis

Var glad att ditt barn får lära sig teckenspråk för då kan han även umgås med barn som har funktionshinder och inte kan prata eller med det barn/vuxna som är döva.

Jag har 3 barnbarn med funktionshinder och inget tal som inte fått lära sig teckenspråk på förskola. Inte förrän barnen började på Särskola/träningsskola började dem får lära sig teckenspråk.
    Barnen blir utanför det barn som kan prata och jag anser att alla barn oavsett funktionshinder eller inte så ska barnen kunna umgås med varann och förstå varann. Men det är upp till er om det stör er att erat barn kan teckenspråk jag anser det som ett stort plus i framtiden att han fått lära sig teckenspråk.

Svar på tråden Kan man bestämma vad förskolan får lära ens barn