• Anonym (Hon)

Tatuera det man fruktar?

Jag har inga och efter att till slut lyckats bli fri efter många år i misshandelsförhållande överväger jag att skaffa min första. Ett djur som jag mår fysiskt och psykiskt dåligt av att öht se på bild. Det har han utnyttjat mot mig många gånger.

Min tanke är att helt enkelt ta makten över min fruktan.

Någon som gjort liknande?

• Svar på tråden Tatuera det man fruktar?
  • Anonym (Nej)

Det är bättre att du går KBT och blir av med rädslan. Det blir annars en konstant påminnelse både om det du är rädd för men ffa om det där exet!

• Anonym (Nej!)

Nej. Inga tatueringar som påminner dig om allt du gått igenom. Varför? Det blir bara jobbigt att ta bort när du tröttnar på den. Att tatuera något som påminner om ditt ex är bara att ge honom fortsatt betydelse i ditt liv.

• Anonym (Hon)
    Anonym (Nej) skrev 2024-05-28 19:53:21 följande:

Det är bättre att du går KBT och blir av med rädslan. Det blir annars en konstant påminnelse både om det du är rädd för men ffa om det där exet!

Djuret förknippar jag inte med honom och det känns så fånigt att gå i terapi för ett djur som inte ens finns i sverige... i varje fall inte vilt.
  • Anonym (Hon)

Jag ser det som att ta makten över rädslan, göra det till något positivt. Det har inte med exet att göra, utan djuret och alla som känner mig vet hur jag känner inför det.

• Anonym (Liso)

Tatuera in något du känner att du blir stark av att se istället. Något som talar om att du är stark, bäst och är en överlevare. 

• Anonym (?)
    Anonym (Hon) skrev 2024-05-28 20:06:58 följande:

Jag ser det som att ta makten över rädslan, göra det till något positivt. Det har inte med exet att göra, utan djuret och alla som känner mig vet hur jag känner inför det.

Ok, du ställer en fråga men verkar inte lyssna till de svar du får. Tatuera dig eller inte men du verkar ju inte ens mottaglig för respons.
    Tatta dig gärna men kom ihåg att det tar tid, pengar och psyke att ta bort skiten.
    Kan ju verka rätt idag men ....
  • Anonym (Kbk)

Du gör självklart det DU känner. Alla har olika åsikter om både tatueringar och hur man ska gå till väga med sitt förflutna. Så jag skulle säga att det finns inget rätt eller fel i frågan.

Ja. Jag har gjort något liknande och ångrar ingenting kring mina tatueringar. Jag brukar tänka att det är den man är/va då och valde att göra det för man va på den platsen just då i livet. Jag har tatueringar som jag inte alls skulle göra idag men för 20+ år sedan va det precis det jag ville ha och ångrar ingeting kring dom idag.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Hon) skrev 2024-05-28 20:04:55 följande:
    Djuret förknippar jag inte med honom och det känns så fånigt att gå i terapi för ett djur som inte ens finns i sverige... i varje fall inte vilt.
    Om det är djur som inte ens finns här så finns väl ändå mindre anledning.... Känns mer som en sån där tokig idé man kan få ibland innan man inser att nä, det var nog inte så smart ändå.
  • Reclaimyourself
    Anonym (Hon) skrev 2024-05-28 20:04:55 följande:
    Jag blir så nyfiken.. Vilket djur är det? Min första tanke var spindel men det är nog för att jag själv har kraftig araknofobi, samt att jag hade ett ex som skrämde mig och psykade mig med spindlar. Jag har själv tänkt tanken att man kanske skulle gå och skaffa en tarantella att ha i akvarium hemma, bara för att få bort fobin! Men jag kan lova att det stannar vid tanken! Jag skulle nog kunna få en hjärtattack och dö om jag blev instängd tillsammans med stora spindlar, hujamig fy bövelen vad spindlar väcker skräck i mig!! 
  • Anonym (Tatuera något du blir glad av)

Jag har ofta funderat på tatueringar med betydelse som skall representera något viktigt. Men har tänkt att jag vill inte bli påmind om svårigheter i livet när jag tittar på mig själv så jag har bara fåniga/roliga.

Ett hjärta på stjärten för att någon jag skulle vilja se ut som har det.

En stor över svanken  (för att det är ute och så tidigt 2000-tal. Jag är född-92)

Sedan blommor och mönster som inte betyder något på andra ställen. Revben, armar, ankel. Jag funderar på "här skulle det stått något coolt genomtänkt citat, kanske en bibelvers eller så, men jag kom inte på något bra" i någon skrivstil på andra revbenssidan.

Svar på tråden Tatuera det man fruktar?