• Anonym (Anonym signatur)

    Valp och äldre katter

    Hej, jag och min sambo har precis skaffat en valp på 15 veckor, en blandras av rottis och schäfer vad vi tror innan dna test (gatuhund från Spanien) hon är genomsnäll och vill alltid busa om hon inte sover, problemet är att vi har två katter, en på snart 1 år och en annan på snart 3 år (hon är utekatt) .
    dom fräser och morrar när hunden kommer nära o vill busa, vi spärrade av med kompostgaller första mötet men båda hoppa över och försökte komma nära men vågar inte av rädsla. så fort dom närmar sig hunden för att nosa och hälsa så blir vovven uppspelt och börjar skälla, .
  • Svar på tråden Valp och äldre katter
  • Anonym (Anonym signatur)

    Råkade lägga ut innan avslutad text

    fortstättning:


    vilket resulterar att katterna springer ifrån lika fort (och hunden springer efter, då hon tror att det är lek) hon har fått en del smällar på nosen av katterna men verkar inte förstå att dom inte vill. Det blir bättre och bättre och inte lika mycket morr (det har gått 4 dagar) men blir så orolig. dels för att jag tycker synd om hunden som bara vill leka, men också för att de känns som att jag sviker katterna med att ta in en stor hund till deras safezone. Är det någon som har gått igenom detta som vill dela med sig? finns det något man kan göra? Hur lång tid tog de innan dom blev kompisar? Berätta gärna allt. Vill så gärna få bort hundens skall då det är de som skrämmer katterna mest men helt omöjligt, då hon inte lyssnar när hon blir så uppspelt

  • Anonym (Anonym signatur)

    Hej, jag och min sambo har precis skaffat en valp på 15 veckor, en blandras av rottis och schäfer vad vi tror innan dna test (gatuhund från Spanien) hon är genomsnäll och vill alltid busa om hon inte sover, problemet är att vi har två katter, en på snart 1 år och en annan på snart 3 år (hon är utekatt) .


    dom fräser och morrar när hunden kommer nära o vill busa, vi spärrade av med kompostgaller första mötet men båda hoppa över och försökte komma nära men vågar inte av rädsla. så fort dom närmar sig hunden för att nosa och hälsa så blir vovven uppspelt och börjar skälla, . vilket resulterar att katterna springer ifrån lika fort (och hunden springer efter, då hon tror att det är lek) hon har fått en del smällar på nosen av katterna men verkar inte förstå att dom inte vill. Det blir bättre och bättre och inte lika mycket morr (det har gått 4 dagar) men blir så orolig. dels för att jag tycker synd om hunden som bara vill leka, men också för att de känns som att jag sviker katterna med att ta in en stor hund till deras safezone. Är det någon som har gått igenom detta som vill dela med sig? finns det något man kan göra? Hur lång tid tog de innan dom blev kompisar? Berätta gärna allt. Vill så gärna få bort hundens skall då det är de som skrämmer katterna mest men helt omöjligt, då hon inte lyssnar när hon blir så uppspelt

  • Dexter dot com

    Skaffa klösträd där katterna kan klättra upp för att komma undan och sätt kompostgaller 10-15 cm upp i dörröppningar så katterna kommer under men inte valpen. Ha ett koppel hängande efter valpen så ni får stopp på den när den jagar katterna och ni får en chans att jobba med valpen fast katterna är i närheten.

  • Anonym (Anonym signatur)

    Klösträd har vi, även höga bänkar och stolar som dom kan hoppa upp på, kompostgallret gillade inte katterna, dom hoppar över hela tiden till vovven även om dom visste att dom var rädda, dom hoppade aldrig tillbaka😂 

  • Anonym (Morr)

    Ge det ett par veckor, och håll koll på dem under tiden så de inte råkar skada varandra. 

  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2024-05-28 19:23:37 följande:

    Klösträd har vi, även höga bänkar och stolar som dom kan hoppa upp på, kompostgallret gillade inte katterna, dom hoppar över hela tiden till vovven även om dom visste att dom var rädda, dom hoppade aldrig tillbaka😂 


    Katterna lär ju spöa jycken till lydnad. Är ju en valp och fattar inte sociala samspelet.
    Den lär sig, om än på det tuffa sättet....
  • Dexter dot com
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2024-05-28 19:23:37 följande:

    Klösträd har vi, även höga bänkar och stolar som dom kan hoppa upp på, kompostgallret gillade inte katterna, dom hoppar över hela tiden till vovven även om dom visste att dom var rädda, dom hoppade aldrig tillbaka😂 


    Just därför sätter du kompostgallren så dom inte behöver hoppa tillbaka utan kommer under.
Svar på tråden Valp och äldre katter