• Anonym (Klara)

Mobil på fikarasten?

Såg just en tråd där trådstartaren i förbifarten nämnde hur folk satt och tittade i sina mobiler på fikarasten på jobbet. Jag har aldrig varit med om att det har hänt annat än om någon vill vara ifred någon dag och sätter sig för sig själv i ett hörn. 

Hur ser det ut på ditt jobb? Pratar eller surfar ni på rasterna? Vad jobbar du med? Hade du önskat att det såg annorlunda ut? 

Jag jobbar med kultur på ett ställe där de flesta, men inte alla, är högskoleutbildade. Något övervägande del kvinnor. De flesta i åldern 35-60. 

• Svar på tråden Mobil på fikarasten?
  • cosinus

IT och ja, det förekommer mobiler ibland.

Det är så spretig skara att drar vissa igång en konversation så kanske andra väljer att surfa lite under tiden men sen är det ju inte sällan man hamnar i diskussioner som gör att folk halar upp sina telefoner för att helt enkelt söka svar på frågor man dividerar om :)

• Anonym (Förskollärare)

Det händer att någon kollar sin mobil på fikarasten.
    Men oftast blir det en snabb kopp och macka, lite snabbprat om dagens upplägg.

• Mrs Moneybags

De flesta har med sig mobilen till fikarummet, men vi brukar inte titta på dem så ofta. Vi pratar mest. 

• Anonym (TQ)

Vissa pratar, vissa sitter tysta och håller på med mobilen. Kanske 70% som snackar och 30% som är tysta med mobilen. Jag är en av se som brukar hålla på med mobilen.

• Anonym (Hh)

På mitt jobb som är väldigt aktivt och verbalt med väldigt mycket social kontakt tror jag dr allra flesta av oss uppskattar lunchrasten och att inte behöva prata. Jag sitter gärna med min telefon då, för att lite få vara ifred. 

• Anonym (Htj)

Det beror på vem som är där. Alla har inte rast samtidigt. vissa är stängda och använder dem hela rasten medans andra får alla till att prata i rummet. Är vi fler som har rast samtidigt är chansen större att folk umgås istället 

• Anonym (Klara)

Tack för era svar! Kul att höra hur det är på andra ställen. 

• Anonym (Xc)

På min arbetsplats så tar ingen fram mobilen, vi pratar med varandra 
    visst nån kan svara när maken ringer eller barn sms 
    men ingen slösurfar 

vi är sociala med varandra 

Sen är de jag som chef som har bestämt reglerna 😉
    Mobil surf görs på fritiden här jobbar vi och sen är det alltid trevligare att prata med varandra 

• Anonym (Hh)
    Anonym (Xc) skrev 2024-05-28 15:56:02 följande:

På min arbetsplats så tar ingen fram mobilen, vi pratar med varandra 
    visst nån kan svara när maken ringer eller barn sms 
    men ingen slösurfar 

vi är sociala med varandra 

Sen är de jag som chef som har bestämt reglerna 😉
    Mobil surf görs på fritiden här jobbar vi och sen är det alltid trevligare att prata med varandra 

Så lunchrast är betald arbetstid hos er? Inte där jag jobbar utan jag är fri att göra annat än arbete. Tex, ringa privata samtal, handla, ta en promenad osv. 
Svar på tråden Mobil på fikarasten?