Ögonfärg?
Vilken ögonfärg anser ni att jag har? Själv har jag alltid tänkt att jag har grå ögon men jag ser nu gröna nyanser. Detta kommer speciellt fram när jag är röd i ögonen eller trött. Bilderna är från olika dagar. Vad ser ni?
Vilken ögonfärg anser ni att jag har? Själv har jag alltid tänkt att jag har grå ögon men jag ser nu gröna nyanser. Detta kommer speciellt fram när jag är röd i ögonen eller trött. Bilderna är från olika dagar. Vad ser ni?
Ta ett kort utomhus när det är lätt molnigt. Inomhus påverkar ljuskällorna vad resultatet blir. Ha en kamera inställd på neutral färgåtergivning och korrekt vitbalans och sen skall man helst se det på en skärm med neutral färgåtergivning.
Flera av bilderna är tydligt grå på min skärm som är inställd så neutralt det går men några drar det åt grönt i. Men tittar man på hudtonen så skiljer ju den sig åt rätt markant den oxå.
sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgstick
Ta ett kort utomhus när det är lätt molnigt. Inomhus påverkar ljuskällorna vad resultatet blir. Ha en kamera inställd på neutral färgåtergivning och korrekt vitbalans och sen skall man helst se det på en skärm med neutral färgåtergivning.
Flera av bilderna är tydligt grå på min skärm som är inställd så neutralt det går men några drar det åt grönt i. Men tittar man på hudtonen så skiljer ju den sig åt rätt markant den oxå.
sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgstick
foto.moderskeppet.se/resurs/fargstick-och-fargkorrigering/
Gröna
Ljusgröna
Gröna...
Kanske vore bra om folk svarade vad de tittar på för skärm när de säger vilken nyans de ser. De flesta moderna mobiler har OLED-skärmar som tillverkarna gärna sätter till vivid-läge så färgerna blir överdrivna.
På min skärm är den senaste bilden tydligt grå. IPS-datorskärm för min del och ställd neutral i färgåtergivningen.
De ser grå ut för mig.
Gröna ögon har oftast lite mer gula toner i sig.
Jag gillar att de blir mörkare mot ytterkanten och har liksom ett starburst-mönster.
Kanske vore bra om folk svarade vad de tittar på för skärm när de säger vilken nyans de ser. De flesta moderna mobiler har OLED-skärmar som tillverkarna gärna sätter till vivid-läge så färgerna blir överdrivna.
Gröna...
Tack för alla svar! Vet inte riktigt om jag blev klokare men majoriteten verkar tycka grönt. Får väl helt enkelt anta att jag har grå/gröna ögon :)
Jag har bruna ögon, de ser bruna ut i vardagen, står jag dock nära en lampa ser de gröna ut. Men jag har bruna ögon.
Varför måste du definiera dem? Min dotter har brut längst in, sen grönt medans ytterkanten är grå. De ser oftast gråa ut inomhus och gröna utomhus. De ser knappt aldrig bruna ut men det finns där. Jag tycker det är fint med lite annorlunda ögonfärg även om grå kan låta väldigt dystert kan det vara väldigt fint iaf. Definitivt roligare än blå och brun.
Jag har bruna ögon, de ser bruna ut i vardagen, står jag dock nära en lampa ser de gröna ut. Men jag har bruna ögon.
Mest gråa men med en aning grönt i.