• Anonym (Hjälp)

Bebisens kolik bryter ner mig fullständigt

Jag vet egentligen inte vad jag vill ha ut av det här inlägget, mer än att kanske höra från någon som gått igenom samma och tagit sig ut på andra sidan. Jag känner att jag behöver prata med någon. 

Jag fick barn för ca 6 veckor sedan och sen 4 veckor tillbaka lever jag i en j*vla mardröm. Bebisen har fått kolik från helvetet, skriker typ varenda vakna sekund utan avbrott. Inget mys-skrik utan rent panik-skrik där han är helt omöjlig att nå, han skriker lungorna ur sig, helt otröstlig. Oftast skriker han i flera timmar till han till slut somnar. På nätterna ålar han runt och sparkar och gnyr i sömnen, ibland till och med skriker han till i sömnen. Och så börjar det om, dygnet runt. Enligt vården är allt som det ska, så länge han kissar, bajsar och äter som vanligt vilket han gör, men va fan?! 

Allt detta har gett mig en sån OTROLIG ångest, jag gråter flera gånger om dagen, jag känner mig så överväldigad, jag mår illa när han börjar vakna från sina tupplurer och jag ser att ansiktet börjar rynka ihop sig på honom. Jag har innan allt detta haft ett ganska starkt psyke men nu känner jag att detta börjar bryta ner mig fullständigt. 

Sambon jobbar så jag är typ ensam med bebisen också dagarna i ända. Jag har provat allt i textboken för att bli av med koliken, jag har kontakt med läkare och vården som konstaterat att jag har nog postpartum-depression, men ?håll ut, kolik går över, det är bara en fas? JAG SKITER I OM DET ÄR EN FAS! jag mår dåligt här och nu. 

Just nu är vi inne på om sambon ska sjukskriva sig så att jag får andas, men inget är gjort än. 

Ni som haft kolik-barn, snälla HUR överlevde ni? 

• Svar på tråden Bebisens kolik bryter ner mig fullständigt
  • Anonym (Usch)

Låter fullkomligt vidrigt. Men jag fördtårvibte helt. skriker bebisen vid bröstet också? Får hen i sig mat om hen skriker så samtidigt? 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-27 15:49:57 följande:

Låter fullkomligt vidrigt. Men jag fördtårvibte helt. skriker bebisen vid bröstet också? Får hen i sig mat om hen skriker så samtidigt? 

Han skriker mycket vid bröstet. Bökar och håller på, äter oftast hetsigt för att han är upprörd. Vid nåt enstaka tillfälle under dygnet (oftast nattetid) äter han lugnt och sansat, då för att han är trött. Vården är inte oroliga pga att han går upp bra i vikt (senaste mät-tillfället 0,5 kg på 1 vecka.) Hans mage måste jobba nåt otroligt så antar att det är därför han har kolik? 
  • Anonym (I)

Självklart kan inte din sambo sjukskriva sig. Hen är väl knappast sjuk. Däremot kan du bli sjukskriven och sambon därmed föräldraledig. 

Om du inte ammar. Byt ersättning och dvitamin droppar till Holistic. 

• Zaro

Fy vad jobbigt, tyvärr tror jag inte det finns mycket att göra åt det i sig. Men har ni provat magdroppar? Kan du få avlastning i form av barnvakt etc?

• Ectea

Hej!

Gick igenom samma 
    1. Det är du som ska sjukskriva dig. Mannen tar då VAB (bara  en detalj)
    2. I vårat fall försökte vi lösa av varandra. Under en period behövde mannen åka iväg på jobb. 3 veckor
    Efter ca 5 dagar ringde jag barnkliniken på sjukhuset och sa att jag måste få hjälp innan jag kastar barnet ut genom fönstret
    Vi blev då inlagda på barnavdelningen. Det gjordes inget särskilt där men ssk tog barnet nattetid för det mesta.
    Kom in och väckte mig om de fick annat att göra.
    Testade olika matningstekniker, olika ersättning osv.
    Egentligen bara omvårdnad 
    Tror vi var där 1 v
    Kom hem med en särskilt utformad nappflaska och recept på komjölksprotein fri ersättning. 
    Det blev marginellt bättre
    Håll och håll ut
    Ta den hjälp som finns
    Det kommer bli bra och när barnet slutar skrika har man nästan glömt hur det var

• Anonym (A)

Min kompis son fick akupunktur mot koliken.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (I) skrev 2024-05-27 16:12:54 följande:

Självklart kan inte din sambo sjukskriva sig. Hen är väl knappast sjuk. Däremot kan du bli sjukskriven och sambon därmed föräldraledig. 

Om du inte ammar. Byt ersättning och dvitamin droppar till Holistic. 

Så blir det kanske, jag har inte exakt koll på hur man kan göra, blir det aktuellt får jag sätta mig in i hur man går tillväga. Just nu är jag bara desperat efter hjälp. 

Jag ammar. Har kollat upp holistic droppar och de var inte godkända av vården, sjuksköterskan där sa också att det bara var hörsägen att det skulle göra någon skillnad. 

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-05-27 16:21:29 följande:

Så blir det kanske, jag har inte exakt koll på hur man kan göra, blir det aktuellt får jag sätta mig in i hur man går tillväga. Just nu är jag bara desperat efter hjälp. 

Jag ammar. Har kollat upp holistic droppar och de var inte godkända av vården, sjuksköterskan där sa också att det bara var hörsägen att det skulle göra någon skillnad. 

Det är ju redan aktuellt att du får avlastning. Så sjukskriv dig så får mannen ta över.
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-05-27 16:21:29 följande:

Har du någon som kan avlösa dig, alltså inte mannen? 

Kan någon komma hem till er, t ex din mamma, och så åker du hem till henne och får vila?
    Så gjorde en kompis till mig, både farmor och mormor avlöste henne i någon veckas tid innan mannen tog över. 

• Anonym (Olivia)

Min dotter hade kolik, skrek mellan kl 18-24 varenda kväll till 5 månaders ålder + gnällig under större delen av dagen. Hur orkar man? Jag hade en bra pappa som tog mycket av det där så jag fick gå in och vila i ett annat rum eller ta en promenad för mig själv eller så gick han ut och gick med henne i vagnen, testat det? 

Idag är hon 17 år och är världens enklaste tonåring. Ingen tröst, jag vet. Men småbarnsåren går otroligt snabbt, även om det inte känns så när ni är mitt i det. Har ni testat Semper magdroppar? Tror det funkade för oss lite iaf. Minifom finns ju också. Undvik att övermata bebisen framåt eftermiddagen/kvällen. Det ska vara lagom i magen. Försök få bebisen och rapa. 

Svar på tråden Bebisens kolik bryter ner mig fullständigt