• Anonym (Väninna)

Blir behandlad som skit, hur få tillbaks respekten?

Har en väninna som blir trampad på heeeela tiden av sin 16-åriga son, och även sambon oftast... HUR ska hon göra för att få tillbaks respekten?
    Vad hon än gör, så är det fel. Städar hon inne så borde hon varit ute i trädgården och rensat ogräs, är hon ute och planterar blommor borde hon städa inne... 
    Sonen kräver att hon ska köra honom direkt när han behöver det, kan hon inte skäller han ut henne rejält. Och kör hon honom skäller han ut henne för något annat. 
    En kväll missade sonen bussen från centrum och begärde att hon skulle hämta honom och en annan kompis 1 mil bort i grannbyn via anslutningsbuss, kl 22 efter att hon lagt sig, hon gick upp åkte dit och väntade, då hade de "missat" även den bussen och inte ens ringt och sagt det utan hon åkte i onödan. Sonen tyckte att hon kunde vänta där 2,5 timma till nästa buss kom så skulle de ta den. Givetvis vägrade hon och sa att hon kommer och hämtar dem i centrum, då det bara skulle ta 1,5 timma.
    På väg hem dör hennes halvljus, hon ser INGENTING måste köra på helljus hem.
    Eftersom hon inte kan hämta med trasig bil ordnar hon så att vännens mamma hämtar istället, då de inte heller vill ha barnen inne i centrum sent på natten. Då är min väninna SÅ JÄVLA KÖRD I HUVUDET, EN JÄVLA IDIOT, osv för att hon ringt kompisens mamma och hon kan väl förhelvete köra med helljus 4 mil enligt sonen... Och så här håller han på...
    Sonen önskade att hon bakade bullar, så hon gjorde det, 3 stycken olika sorter, han sa inte ens tack, eller frågade om han fick ta en utan bara tog och gick iväg medans han muttrade att hon kunde för fan hållit sig till bara baka kanelbullar, inte massa annan skräp.
    Samma dag som bullarna så skulle Sonen på träning, ibland åker han moppe ibland kör hon honom. Men han ville inte berätta hur han tänkte göra idag, vilket gjorde att hon kunde inte påbörja något för säger han att hon ska köra så måste hon göra det. 
    Sonen stod även och målade en sak när hon kom och påminde om att hans träning börjar snart för att se om hon skulle köra eller inte, då gav han det han hade målat till henne i handen och sa, håll den här för fan, sedan gick han bara iväg, så min väninna fick med massa krångel för att inte få färg på sig hitta något ställe att lägga saken på för torkning, städa undan det han dragit fram, tokköra till träningen då de var sena, vänta 1,5 timma på att han blir klar, sedan på vägen hem sitter han och skäller ut henne för något nytt...
    Hade det varit jag så hade jag släppt saken på marken, ALDRIG att jag städat upp efter ett sådant beteende.
    Jag fattar inte hur hon orkar, Sonen har noll respekt och säger hela tiden att han hatar henne, hon blir såååå ledsen, hon väder sig dubbel för att göra honom glad, men får bara skit tillbaks.
    Sambon/pappan är inte mycket till hjälp heller, för några veckor sedan klippte Sonen gräset och började medvetet köra över hennes blommor i rabatten för han var sur på något, då bad hon sambon säga till Sonen och säga att Sonen inte skulle få betalt för klippningen om han förstör trädgården (sambon betalar sonen från sina pengar) men sambon sa bara till henne att sluta skälla på Sonen och att han visst kommer betala.
    Hon kan inte ta bort månadspengen, för hon är rädd att han ska börja med olagliga saker istället.
    Hon måste köra honom på aktiviteterna han har för han måste göra åt energin, annars lägger han den tiden på bråka med henne hemma, det ORKAR hon inte.
    Så frågan HUR ska hon få tillbaks respekten, från båda? 
  • Svar på tråden Blir behandlad som skit, hur få tillbaks respekten?
  • Anonym (Ellen)

Lättare sagt än gjort, men enda lösningen: sluta bete sig som en dörrmatta. 

Hon kan fråga sig varför hon är så rädd för att någon ska bli arg på henne. Har hon upplevt våld och är rädd för det? Är hon rädd att bli övergiven - i så fall varför? Om hon hittar orsaken till sitt konfliktundvikande beteende och bearbetar det kanske det blir lättare att ändra sig. 

Är hon konflikträdd även i andra situationer? 

Kanske är det hennes nuvarande man som är den som har gjort henne sån här? I så fall är lösningen att lämna honom.

• MsM84

Det låter som att det krävs drastiska saker.
    1. Lämna sambon som verkar vara den som visar sonen hur man ?ska? behandla mamman
    2. Sluta ta skit! Frågar man trevligt kanske hon kan tänka sig skjutsa, annars NEJ. skäller han går hon därifrån och lyssnar inte på honom osv.

• Anonym (Love)

Det är ju svårt att börja fixa vanlig uppfostran när ungen nästan är vuxen. Omöjligt skulle jag säga.

Sambon bör hon ju dumpa omgående.

Svar på tråden Blir behandlad som skit, hur få tillbaks respekten?