• Anonym (Brit)

    Sertralin

    Hej! Finns säkert hundra likadana frågor men behöver verkligen tröst nu. (Vill inte höra skräckhistorier, är alldeles för skör)
    Bytte från Duloxetin till Sertralin för tre veckor sedan. Började på 25 mg en vecka, doshöjde till 50 mg sedan. Ligger kvar där. Vid skiftet var jag skakig och rädd men nu sedan jag ökade dos till 50, alltså jag mår så dåligt. Haft ett par bättre dagar men sen ner i hålet igen. Främst är det grov ångest och nedstämdhet. Är sjukskriven har anhöriga runt mig. Har noll aptit och dricker proteindryck men kan äta mer bättre sist på kvällen. 


    Någon som mått såhär pass innan det vände? 
    💚


     

  • Svar på tråden Sertralin
  • Anonym (Det blir bättre)

    Du har bytt från två olika typer av preparat, från SNRI till SSRI. Inom samma kategori brukar man kunna skifta utan några större bekymmer men i och med att det är en helt ny typ av läkemedel så uppstår insättningssymtom. Dessa brukar ha lagt sig efter cirka sex veckor. Jag tycker att du ska prata med förskrivaren, om hur du mår. Kanske finns det något kompletterande preparat du kan ta för att lindra. Det kommer högst troligt att lugna ner sig och vända till det bättre om ett litet tag, men det låter som att det är svårt att hålla ut och då är det bättre att försöka få ytterligare hjälp. Lid inte i onödan. 

  • Anonym (Brit)

    Tack 💚

Svar på tråden Sertralin