• Tigern23

Pojkmamma med erfarenhet?

Hej! Vår kille (6 månader) är lite röd runt toppen på snoppen. Vet inte om det samlats prickar som är värmeutsläpp. För han har det lite på pungen och bredvid också. Vilket fall har jag upplevt att han kan bli ledsen innan han kissar. Nu precis efter han kissade tog jag lite varmt vatten och sköljde på toppen om det skulle vara infektion. Då blev han jätteledsen och snoppen blir plötsligt stenhård och stor. han börjar GALLSKRIKA efter. Någon som har erfarenhet kring detta vad det kan vara osv?

• Svar på tråden Pojkmamma med erfarenhet?
  • Anonym (Epse)

Kan inte svara på vad det är för något, rekommenderar vårdcentralen/BVC, men är man irriterad oavsett orsak är det sällan skönt med värme.

Rekommenderar svalt bad, men givetvis inte kallt. Något över 30C kanske. Absolut inte över 37. 

• Tigern23
    Anonym (Epse) skrev 2024-05-26 17:27:22 följande:

Kan inte svara på vad det är för något, rekommenderar vårdcentralen/BVC, men är man irriterad oavsett orsak är det sällan skönt med värme.

Rekommenderar svalt bad, men givetvis inte kallt. Något över 30C kanske. Absolut inte över 37. 

Ska till sjukhuset på tisdag med honom gällande annat. Ska ta upp det då och se om det är möjligt att någon läkare kan kolla då.. 
    Jag tog ljummet liksom, inte varmt och gjort det tidigare också  utan något. Men nu fick jag panik och var påväg att åka in till akuten, för han verkligen gallskrek så jag trodde hans urinblåsa eller något var påväg att sprängas. Att tillägga så är han helt normal nu. det höll på i typ en kvart.
  • Anonym (f)

Ta till vårdcentralen, antagligen infektion under förhuden. Alternativt låt honom bada jätteofta, gärna timmar på en dag. Det var rådet vi fick med vår pojke efter att de fått ut var som tryckte under förhuden.

• Anonym (Mamma till 3)

Har du en medicinspruta kan du ta ljummet vatten och ta fram förhuden och skölja.
    Lufta mycket och be läkaren kolla honom på tisdag.

• Anonym (Pojkmamman)

Jag har en pojk med återkommande förhudsinfektioner. Vi badar två till tre gånger om dagen när infektionen blossar upp. Alltid med lite olja/tvål i vattnet. Efter ett par dagar brukar det vara bra.

• Tigern23
    Anonym (Pojkmamman) skrev 2024-05-26 18:17:51 följande:

Jag har en pojk med återkommande förhudsinfektioner. Vi badar två till tre gånger om dagen när infektionen blossar upp. Alltid med lite olja/tvål i vattnet. Efter ett par dagar brukar det vara bra.

Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-05-26 18:04:57 följande:

Har du en medicinspruta kan du ta ljummet vatten och ta fram förhuden och skölja.
    Lufta mycket och be läkaren kolla honom på tisdag.

Ja det kör vi med!

• Anonym (S)

Vår kille får bada mycket om han är irriterad i dom nedre regionerna. Brukar hjälpa. När han är som mest irriterad så spolar vi bort bajs och använder laktasyd fungerar kanon. Någon gång då och då rengör vi  snoppen genom att dra tillbaka hans förhud lite inte alls mycket för det ska man inte göra. Sen svabbar vi av med lite ljummet vatten

• Maymom

Precis som tidigare skrevs så ska man inte hålla på att pilla där. Ta kontakt med vården och bada ett par gånger om dagen så länge.

• Tigern23
    Maymom skrev 2024-05-26 22:57:49 följande:

Precis som tidigare skrevs så ska man inte hålla på att pilla där. Ta kontakt med vården och bada ett par gånger om dagen så länge.

De sa ingenting om att man inte ska hålla och ?pilla där?. De tycker det är bra att rengöra med med vatten.
  • Tigern23

Uppdatering: hans topp är inte röd längre. Men bad de kolla upp detta då han överlag har problem sedan tidigare. blir ledsen i vissa fall innan han kissar, snoppen blir jättestor när han kissar.
    De kollade förhuden och sa att den var för trång. Han fick förmodligen stånd på skötbordet och det gjorde så ont. Ska smörja med kortison och se om huden kan tunna ut sig av det. 

Svar på tråden Pojkmamma med erfarenhet?