• Anonym (Anonym)

Flytta till Huddinge Centrum ?

Mitt inlägg om detta tidigare blev borttaget ,lägger in igen. Imorgon måste jag svara om jag tar lägenheten i Huddinge Centrum eller inte. 

Jag har bott i Vårby Gård i 6 år och jag märker att de inte längre tryggt för mina barn. 

Huddinge centrum är lugnare område. De som gör att jag tvekar att tacka ja är att varje grundskola och förskola ligger 13 min ifrån där jag bor, motsatt från pendeltåg,  det betyder de kommer ta 30-40 min och lämna barnen? Om jag bor på sjödalstorget? Visst? Det andra negativa är att det är pendeltåg och inte tunnelbana. Jag har egna patienter och det innebär problem då jag ev kommer försent pga pendeltåg strul. 

Vad skulle ni ha gjort? Det är ändå 13 år på Stockholm bostad. Ska jag avvakta? Sambo säger att jag borde flytta nu, mina barn börjar skola och förskola i höst. Men min sambo har knepigt jobb, som gör att lämna/hämta hänger mycket på mig.

• Svar på tråden Flytta till Huddinge Centrum ?
  • Anonym (Erika)

Huddinge är ALLA gånger bättre än Vårby Gård och jag hade flyttat direkt!
    Självklart blir det tidigare uppvak för er för att hinna till skolan och jag vet av egna erfarenheter att det innebär en viss stress.
    Tråkigt att din sambo inte kan hjälpa dig.
    När jag en gång fick längre väg till skolan med barnen var vi tvungna att varje morgon komma vid öppning, annars hade vi aldrig fått ihop det för att jag skulle hInna i tid till jobbet. Finns den möjligheten för dig?
    Gå ner lite i arbetstid tills barnen blir helt självgående?
    För övrigt finns det fina parker, bra skolor och centrum i Huddinge. 

Vi bor i Skogås och åkte ofta till centrala Huddinnär barnen var små.

• Anonym (Huddingebo)

Huddinge är bra! kan inte barnen gå i skola/förskola där? Finns jättebra förskolor och skolor inom gångavstånd från centrum.

• Anonym (J)
    Anonym (Erika) skrev 2024-05-26 09:46:37 följande:

Självklart blir det tidigare uppvak för er för att hinna till skolan och jag vet av egna erfarenheter att det innebär en viss stress.
    När jag en gång fick längre väg till skolan med barnen var vi tvungna att varje morgon komma vid öppning, annars hade vi aldrig fått ihop det för att jag skulle hInna i tid till jobbet. Finns den möjligheten för dig?

Jag bor också i Skogås och har till och med tänkt på att flytta till Vårby Gård. Har en vän som bor där och han säger att det är lugnare än Skogås nu, att de som är tungt kriminella ?vaktar orten? typ så att det blir lite lugnare och att de inte gör något mot vanliga ?civila?. Vet inte om det stämmer.. Han var själv ganska tungt kriminell när han var yngre men lugnat ner sig nu. 

Här i Skogås har jag senaste åren varit med om en skjutning precis utanför köksfönstret och brand på balkongen pga att någon kastade in en raket. Och förra året blev en bekant till min dotter skjuten i huvudet på sushin, det vet du säkert om. Även om Vårby Gård är stökigt vet jag inte om det kan bli så mycket värre. Äldsta dottern som är utflyttad nu bor i Masmo och det verkar ganska lugnt faktiskt. 

Men visst, Huddinge centrum hade varit ännu bättre, är där en del och gick i gymnasiet där och det är definitivt lugnare än både Vårby Gård och Skogås.  Har störst chans att få lägenhet genom internkön. Det enda problemet är att barnen trivs så bra i skola och förskola här. 

Tror det är lätt att tycka att Skogås är lugnt och bra om man bor på rätt sida om pendeltåget som min mamma .. hon kan absolut inte fatta hur man kan vilja flytta härifrån för inget drabbar ju henne i villaområdet. 

Man för att svara TS så tror jag det är en bra idé att flytta till Huddinge centrum , har inget dåligt att säga om det området :) Utom pendeltåget då men är ju van vid det. 

• Anonym (Anonym)

Ursäkta jag är ny här, vet inte vart man hittar sina tidigare skapade trådar. Helt tomt där de står "mina trådar". 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Huddingebo) skrev 2024-05-26 10:04:00 följande:

Huddinge är bra! kan inte barnen gå i skola/förskola där? Finns jättebra förskolor och skolor inom gångavstånd från centrum.

Jo jag måste bara ansöka om, att barnen ska då börja i Huddinge C. Jag kommer flytta till Sjödalstorget,  finns de någon förskoleklass/grundskola samt förskola ni kan rek??
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Erika) skrev 2024-05-26 09:46:37 följande:

Hej, Jo han kommer kunna hjälpa mig ibland,  men jag tror de kommer hänga på mig mest. Jag har gått i tankarna att sänka arbetstid, då blir de lättare. 
    Har du någon skola att rek som är nära sjödalstorget? Både förskola och grundskola. 
Svar på tråden Flytta till Huddinge Centrum ?