• Anonym (kekko)

Hur energisk borde en 4-5 åring vara?

Har två barn, en tjej som fyller 9 snart som nyligen fick diagnos ADD och en pojk som fyller 5 i höst. Nu ska man väl inte jämföra med andras barn men tycker han är väldigt energisk och vild. Mamman säger att "så är alla pojkar", men ju mer jag pratat med flera kollegor på jobbet som tycker jag kanske har rätt i mina aningar. 

Dottern är ju väldigt känslig mot höga ljud och när det blir för stimmigt, så hon klarar inte av honom, och mina svärföräldrar kan inte ta hand om honom då de tycker han är för vild. Min mamma säger åt honom att "leka tystare".

Kan själv tycka att han är väldigt på för att vara barn, men finns väl inget facit hur man ska vara

Eftersom dotterns diagnos dröjde pga missar i kommunen och hon halkat efter fruktansvärt i skolan vill jag ju gärna börja dra i trådar redan nu så man har en fot inne i ev hjälp och utredning.

Var ska man vända sig? Hur ska man lägga upp det utan att låta som en över-bekymrad förälder? Vill ju inte att han ska behöva känna att han inte är önskad nånstans för att han är som han är och riskera att bli lika nertryckt och kuvad.

• Svar på tråden Hur energisk borde en 4-5 åring vara?
  • Anonym (Förskolan)

Har ingen erfarenhet själv av det du beskriver,  men jag skulle börja med att prata med förskolan. Hur dom upplever honom, är han vild där med? Dom har garanterat erfarenhet av vart man ska vända sig, kanske dom kan yttra sig i en eventuell utredning som stöd? 

• Anonym (kekko)
    Anonym (Förskolan) skrev 2024-05-26 07:07:28 följande:

Har ingen erfarenhet själv av det du beskriver,  men jag skulle börja med att prata med förskolan. Hur dom upplever honom, är han vild där med? Dom har garanterat erfarenhet av vart man ska vända sig, kanske dom kan yttra sig i en eventuell utredning som stöd? 

Det som de tagit upp är att han varit väldigt tillbakadragen men blivit mer framåt de senare åren. Jag minns ju inte hur jag själv var som barn, och min mamma har jag inget förtroende för att få veta ifrån (hon kommer knappt ihåg sånt ändå). 

Vi har ju redan haft utvecklingssamtal, men ska man boka in nått möte eller ta någon av fröknarna åt sidan vid typ lämning/hämtning och höra sig för?

Hans mamma delar ju inte samma oro, tycker jag är överbeskyddande och nojig. Men jag drar ju hellre igång i tid som sagt. Vill inte att hans övergång till skolan ska bli en katastrof som det blev för hans syster...
  • Anonym (Förskolan)
    Anonym (kekko) skrev 2024-05-26 07:15:48 följande:
    Det som de tagit upp är att han varit väldigt tillbakadragen men blivit mer framåt de senare åren. Jag minns ju inte hur jag själv var som barn, och min mamma har jag inget förtroende för att få veta ifrån (hon kommer knappt ihåg sånt ändå). 

Vi har ju redan haft utvecklingssamtal, men ska man boka in nått möte eller ta någon av fröknarna åt sidan vid typ lämning/hämtning och höra sig för?

Hans mamma delar ju inte samma oro, tycker jag är överbeskyddande och nojig. Men jag drar ju hellre igång i tid som sagt. Vill inte att hans övergång till skolan ska bli en katastrof som det blev för hans syster...
    Ja, kanske bra att ta en pedagog åt sidan och fråga om ni kan boka in ett möte och nämna lite kort om vad det gäller. Kan ju vara att han är extra vild hemma för att han håller sig lugn på förskolan? 
  • Anonym (Lilo)

Bor du med mamman?

Jag tänker att eftersom hon kör med attityden att alla pojkar är vilda, så kan det ju också bero mycket på uppfostran, han får komma undan med allt och har inga gränser på grund av att pojkar minsann är si och så.
    Har man den attityden så kommer pojken givetvis testa gränser till max eftersom det inte finns några.

Det kan ju förstås också bero på diagnos men även barn med diagnos behöver gränser, och då kanske ännu tydligare sådana.

Svar på tråden Hur energisk borde en 4-5 åring vara?