• Anonym (Unga tanten)

    Brudparet önskar inga gåvor. Räknas handgjorda saker?

    Blivit bjuden på bröllop till ett par jag är vän med. De bor långt bort och jag kan tyvärr inte komma på bröllopet. De skriver i sin inbjudan att de inte önskar gåvor förutom ev. Donationer till husköp men det är jag tyvärr för fattig för att ge.

    Har en idé om att sticka ett par matchande vantar till dem då jag är duktig på handarbete, men vet inte om det vore respektlöst /ouppskattat? 

    Vad tror ni? :)

  • Svar på tråden Brudparet önskar inga gåvor. Räknas handgjorda saker?
  • Anonym (Ja)

    Inga gåvor betyder INGA GÅVOR AV NÅGOT SOM HELST SLAG. Så ge dem ett gratulationskort bara, det får räcka. Man måste kunna respektera andras önskemål.

  • Anonym (B)

    Ja, oavsett vem som tillverkat en sak så är den ju fortfarande en sak.

    Har du råd med garn så har du råd att bidra till husköp (men bara om du vill förstås). Många bäckar små.

  • Läkarinnan

    Hon kanske redan har garn hemma som hon haft åratal?


    Anonym (B) skrev 2024-05-25 10:21:06 följande:

    Ja, oavsett vem som tillverkat en sak så är den ju fortfarande en sak.

    Har du råd med garn så har du råd att bidra till husköp (men bara om du vill förstås). Många bäckar små.


  • Anonym (SL)

    Men fråga...ni är väl vänner?

  • Anonym (E)

    Personligen hade jag uppskattat ett par egengjorda, matchande vantar enormt mycket! Även om jag hade avsagt mig gåvor. Kan du kontakta dem och på ett diskret sätt fråga om saken?

  • Lönnsirap

    Att önska kostar inget och är faktiskt ingen beställning kring vad andra kommer att ge. 

    Jag tycker att bara det faktum att du ställer frågan tyder på att du reflekterar över om det är något som tillför något, eller något som faktiskt mest ställer till det.

    Personligen tycker jag att ett par handgjorda vantar är en bra present. Det är inte skrymmande och heller inte något som är helt omöjligt att ge vidare om man faktiskt på riktigt inte vill ha en enda pryl. Dessutom är det något som jag antar du skulle vilja ge.

    Brudparet börjar sin resa mot ett liv tillsammans och väljer de att inte vara tacksamma för ev. vanliga gåvor så får de st för dem. Som gäst hade jag tyckt det varit trevligt att se lite hantverk till brudparet, och tyckt det var en bra gåva utifrån att den tar liten plats i hushållet och faktiskt är väldigt omtänksam. 

    Är brudparet riktiga minimalistiska människor, så nä, men utifrån att de sparar till hus så förutsätter jag att de har en och annan pryl.

  • Anonym (Hanna)

    Presentkort på en plantskola. 


    Att ge vantar på ett sommarbröllop känns lite malplacerat. 

  • Anonym (?)

    Alltså, inga gåvor betyder inga gåvor av något slag.
    Herregud. Det är en enkel uppmaning. Ingenting betyder just INGENTING.

  • Lönnsirap
    Anonym (?) skrev 2024-05-25 10:48:58 följande:

    Alltså, inga gåvor betyder inga gåvor av något slag.
    Herregud. Det är en enkel uppmaning. Ingenting betyder just INGENTING.


    Fast de har också skrivit ev. donationer till husköp, så de kan tydligen med att också önska! 

    Så ingenting men gärna att ni ger oss PENGAR! Med andra ord, vi FÖRVÄNTAR oss något! Och vi vill bestämma vad!

    Det tillhör god ton att ha med en present, och informationen om att den inte önskas bör tolkas av gästerna, inte av oss främlingar på nätet.
  • Anonym (Ja)
    Lönnsirap skrev 2024-05-25 10:59:29 följande:
    Fast de har också skrivit ev. donationer till husköp, så de kan tydligen med att också önska! 

    Så ingenting men gärna att ni ger oss PENGAR! Med andra ord, vi FÖRVÄNTAR oss något! Och vi vill bestämma vad!

    Det tillhör god ton att ha med en present, och informationen om att den inte önskas bör tolkas av gästerna, inte av oss främlingar på nätet.
    Det är rätt enkelt. Den enda gåvan de vill ha är pengar eller inget alls. Om man inte vill eller kan ge pengar ger man alltså inget alls. Svårt?
Svar på tråden Brudparet önskar inga gåvor. Räknas handgjorda saker?