• Anonym (Nina)

Arvode mäklare

Vi ska sälja vår bostadsrätt ett radhus för ca 3.7 till 4 milj o fick ett arvode på 1.75. Mäklaren har skrivit ett avtal tid på vår stuga om vi behöver sälja även den o det är samma arvodet men den är värd 4 milj o allt som allt få han ni sälja för 8 milj om han ska sälja båda? På hus runt 8 står det att det är normalt med 1 procent? Bör i få bättre om han ska sälja vår stuga oxå eller blir det så när det är 2 st olika objekt?

• Svar på tråden Arvode mäklare
  • Anonym (Korvspad)

Det är två skilda försäljningar med varsitt arvode så klart.

• Anonym (M)

Ni kan så klart försöka pruta på arvodet om ni vill.

Vi betalde drygt 100 tkr när vi sålde vårt hus förra året. Så för två objekt låter priset rimligt.

• Anonym (Man)

1.75 låter dyrt, men det kanske är normalt för så billiga fastigheter, vi håller på och säljer vårt hus nu, det ligger i 7miljonersspannet och vår mäklare får 1.1%

• Anonym (Nina)
    Anonym (Man) skrev 2024-05-25 15:11:24 följande:

1.75 låter dyrt, men det kanske är normalt för så billiga fastigheter, vi håller på och säljer vårt hus nu, det ligger i 7miljonersspannet och vår mäklare får 1.1%

Våra fastigheter ihop blir ju mer än 7 milj så därav tycker jag oxå vi skulle få mindre arvode? Men det kanske inte gå om det är 2 olika dock ger vi ju mäklaren båda.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Nina) skrev 2024-05-25 23:24:06 följande:
    Våra fastigheter ihop blir ju mer än 7 milj så därav tycker jag oxå vi skulle få mindre arvode? Men det kanske inte gå om det är 2 olika dock ger vi ju mäklaren båda.
    Det är två olika försäljningar och då två olika märklararvoden.
  • Anonym (e)
    Gör mäklaren ett mindre jobb med två objekt eller va?
  • Anonym
    Anonym (e) skrev 2024-05-25 23:32:25 följande:
    Gör mäklaren ett mindre jobb med två objekt eller va?
    Den var bra Skrattande
    Mäklare och jobb i samma mening ... Ja jävlar...
  • Anonym (I)
    Två olika försäljningar. Olika fotograferingar, olika annonser, olika texter, olika spekulanter som ska bearbetas, kontaktas, olika budgivningar/förhandlingar, olika avtal osv.
    ni har fått ett lågt arvode på dem redan, förmodligen för att det är två försäljningar. 100 000 kr och uppåt är vanligt arvode på friliggande villa i tex Göteborg, Stockholm och Malmö. 80 000 kr är ett bra arvode på radhus i 4 milj klassen.
Svar på tråden Arvode mäklare