• Kajsalil

    Är ni jämställda?

    Alltför många uppgifter i familjen faller på kvinnorna, om man ska tro teorin om den mentala bördan ("The mental load").

    Det sägs att kvinnor generellt tar störst ansvar för hushållsarbete och planering och organisering av familjelivet i heterosexuella relationer.

    Vad säger ni om det? 
    Stämmer det i er relation? 
    (Vem håller t.ex. koll på familjens schema hemma hos er? Vem köper presenter/planerar så att  födelsedagspresenter blir köpta?) 

    Hur ser arbetsfördelning ut i hemmet hos er? 

    Jag läser till internationell parterapeut och sexolog och skulle verkligen vilja ha er input!!

  • Svar på tråden Är ni jämställda?
  • Anonym (Blomma)

    jag är i en yngre par relation (under 40 år) och måste ändå säga att vi är relativt jämlika med hushållssysslor och sköta barn. Däremot står jag för all planering av dop, födelsedagar, presenter till andra barn och vuxna och har koll på alla datum. Just planeringen av det sistnämnda har min sambo svårt för att komma ihåg och planera så då gör jag det helt enkelt. 

  • Anonym (Man)

    Min fru styr mest, men hon bestämmer även mest. Hon verkar trivas med att ha det så. Jag gör mest fel när jag gör något så det är bättre att hon får hålla i det.

  • Anonym (Familjens VD)

    Min man gör mer än mig i hushållet men jag sköter ALL jävla planering. Utom när det gäller bilen, där klarar han att ha perfekt koll på försäkringar och besiktningar och service, men att han skulle komma ihåg barnens läxor en vecka är tydligen för mycket begärt. Jag hatar denna arbetsledarroll som jag hamnat i, men samtidigt tar han som sagt mycket av det faktiska arbetet. Tvättar, diskar och lagar mat medan jag sitter i soffan med telefonen efter jobbet. Jag ska inte klaga, kanske, men det känns ändå jobbigt att allt ansvar hamnat på mig. Missas något så är det mitt fel. 

  • Anonym (Familjens sekreterare)
    Anonym (Familjens VD) skrev 2024-05-24 22:52:06 följande:

    Min man gör mer än mig i hushållet men jag sköter ALL jävla planering. Utom när det gäller bilen, där klarar han att ha perfekt koll på försäkringar och besiktningar och service, men att han skulle komma ihåg barnens läxor en vecka är tydligen för mycket begärt. Jag hatar denna arbetsledarroll som jag hamnat i, men samtidigt tar han som sagt mycket av det faktiska arbetet. Tvättar, diskar och lagar mat medan jag sitter i soffan med telefonen efter jobbet. Jag ska inte klaga, kanske, men det känns ändå jobbigt att allt ansvar hamnat på mig. Missas något så är det mitt fel. 


    Låter nog lika omvänt från mannens håll. Om tvätt, disk eller maten inte lagas, vem tar smällen då?

    Kan det vara så att du inte vill släppa kontrollen undermedvetet? Kanske terapi kan hjälpa.
  • Anonym (Har 0 koll)

    Känner mig okvinnlig. Har 0 koll på det mesta. Jag planerar sexlivet han allt annat. Men han är sådär organiserad och ordentlig av sig, har koll på allt, jag mår bra av att det är organiserat men jag kan inte organisera.

  • baam77
    Kajsalil skrev 2024-05-24 21:46:04 följande:
    Är ni jämställda?

    Alltför många uppgifter i familjen faller på kvinnorna, om man ska tro teorin om den mentala bördan ("The mental load").

    Det sägs att kvinnor generellt tar störst ansvar för hushållsarbete och planering och organisering av familjelivet i heterosexuella relationer.

    Vad säger ni om det? 
    Stämmer det i er relation? 
    (Vem håller t.ex. koll på familjens schema hemma hos er? Vem köper presenter/planerar så att  födelsedagspresenter blir köpta?) 

    Hur ser arbetsfördelning ut i hemmet hos er? 

    Jag läser till internationell parterapeut och sexolog och skulle verkligen vilja ha er input!!


    kan man inte prata i ett förhållande så får fan skylla sig själv  
Svar på tråden Är ni jämställda?